Boekgegevens
Titel: Woord- en zinverklaring van den catechismus: vooral ten dienste van religieusen en katholieke onderwijzers
Auteur: R.K. priester van het Bisdom van 's-Bosch, Een
Uitgave: Tilburg: Stoomdrukkerij van het R.K. Jongens-Weeshuis, 1897
3e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NOK 09-1317
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_206597
Onderwerp: Theologie, godsdienstwetenschappen: christelijke leer: overige
Trefwoord: Geloofsleer, Catechismussen
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Woord- en zinverklaring van den catechismus: vooral ten dienste van religieusen en katholieke onderwijzers
Vorige scan Volgende scanScanned page
264
In het H. Sacrament des Altaars is geenszins, volstrekt,
hoegenaamd geen waar brood of wijn aanwezig, tegenwoordig.
Immers het brood en de wijn, welke de Priester opdraagt,
als hij na het Evangelie den kelk ontdekt heeft, wordendoor
de woorden van de fl. Consecratie, die de Priester spreekt
in het midden van de Mis, even voordat de H. flostie en de
kelk worden opgeheven , veranderd in het lichaam en bloed
van Christns. (Vgl. Les, T-i« en S^tc V.) Dus bij de
H. Consecratie houdt de zelfstandigheid van brood en wijn
op, en blijven alleen de gedaanten van brood en wijn over.
Daarom zegt de Catechismus, dat in dit Sacrament te gelijk
met Christus' lichaam en bloed geenszins ook waar, wezenlijk
brood of wijn aanwezig is, maar slechts de gedaante, d. w. z.»
de kleur, smaak, reuk, uiterlijke vorm, enz. van brood en
wijn; of, m. a. w., dat na de consecratie alleen de van
brood en wijn in dit Sacrament overgebleven en zichtbaar is.
Ook na de consecratie schijnt het nog wel brood en wijn
te zijn, is er voor het uiterlijke niets aan veranderd; het
lijkt nog brood en wijn te zijn, men zou zeggen, dat het nog
brood en wijn is; en toch is het geen brood of wijn meer,
maar het waarachtige lichaam en bloed van Christus. Dus
is er in het Sacrament des Altaars geenszins ook brood of
wijn aanwezig, tegenwoordig, maar slechts de gedaante of
schijn van brood en wijn. Doch onder iedere dier gedaanten,
onder den schijn èn van brood èn van wijn , is Christns zelf
geheel tegenwoordig; ja zelfs, als de gedaante van brood of
wijn verdeeld wordt, is Christus onder elk deel van brood
of wijn geheel tegenwoordig. Dit leeren ons de twee vol-
gende vragen.
6 V. is onder iedere gedaante Christus geheel
tegenwoordig ?
A. Ja; onder iedere gedaante.
Ja, Christus is geheel tegenwoordig onder iedere gedaante y
d. w. z., èn onder de gedaante van brood, èn onder de ge-