Boekgegevens
Titel: Handleiding tot den Nederlandschen stijl, of Volledige aanwijzing ter vervaardiging van schriftelijke opstellen: voor Nederlanders, zoo in het algemeen als in beroepsbetrekkingen en gegrond op de redeneerkunde
Auteur: Beijer, Johan Coenraad
Uitgave: Rotterdam: Mensing en Van Westreenen, 1827
3e dr; 1e uitg.: 1820
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 1145 D 16
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_206325
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse taalkunde
Trefwoord: Stelvaardigheid, Nederlands, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding tot den Nederlandschen stijl, of Volledige aanwijzing ter vervaardiging van schriftelijke opstellen: voor Nederlanders, zoo in het algemeen als in beroepsbetrekkingen en gegrond op de redeneerkunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
6f5 HANDLEIDING tot den
ƒ.) Men hebbe fteecis voor oogen, waar men
is en waar men heen wil, opdat men, gedurende
den loop der gedachten, zich altijd weder teregt
kan vinden.
Bij onderwerpen der ervaring lette men op
betrekkingen van ruimte en tyd.
A.) Men zoeke het naast hoogere denkbeeld,
onder hetwelk het voorwerp, waarover men na-
denkt, ftaat, en zie, wat men van hetzelve leent;
alsdan vergelijke men het voorwerp met gelijk-
foortige voorwerpen.
i.) Men verzinnelijke, waar men kan, het voor-
werp van het nadenken, met behulp van de ver-
beeldingskracht, door middel van beelden, gelijke-
nisfcn en overeenftemming.
k. Men beproeve eerst de analytifche methode,
tot dat men op bekende voorwerpen komt.
/.) Men fchrljve dat, wat men door nadenken
verkregen heeft, kortelijk neder.
OT.) Men zie, bij nalezing, of er niets bij te
voegen zij, of zich niet veel laat vereenvoudigen
of onder algemeene denkbeelden brengen.
«.) Men zoeke het verkregen geheel door ver-
deeling, als leden der verdeeling te verkrijgen, en
zie of men geene gapingen ontdekt, welke aange-
vuld moet worden.
O.) Men zoeke de deelen in een gemakkelijk on-
derling verband te brengen; zoodat het volgende
door het voorgaande, het te verklarene door het
verklaarde bepaald wordt.