Boekgegevens
Titel: Handleiding tot den Nederlandschen stijl, of Volledige aanwijzing ter vervaardiging van schriftelijke opstellen: voor Nederlanders, zoo in het algemeen als in beroepsbetrekkingen en gegrond op de redeneerkunde
Auteur: Beijer, Johan Coenraad
Uitgave: Rotterdam: Mensing en Van Westreenen, 1827
3e dr; 1e uitg.: 1820
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 1145 D 16
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_206325
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse taalkunde
Trefwoord: Stelvaardigheid, Nederlands, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding tot den Nederlandschen stijl, of Volledige aanwijzing ter vervaardiging van schriftelijke opstellen: voor Nederlanders, zoo in het algemeen als in beroepsbetrekkingen en gegrond op de redeneerkunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
nedKrl aXdschen stijl. 377
beelden, die ftof tot nadenken geven , en leert
wendingen, die men bij zijn eigen werk ten nutte
kan maken.
§ 695. Door deze oefening leert men onge-
merkt de kunst van zich juist en fier lijk
uit te drukken; want gedeeltelijk is die kunst,
zonder de bekwaamheid van juist te denken
en tc gevoelen niet mogelijk, gedeeltelijk
zoude zij, ook zonder dezelve mogelijk zijnde,
toch tot niets dienftig zijn. Eene rede vol
van de fchoonfte uitdrukkingen, zonder fchoone
gedachten en fierlijke verbinding derzelven, is
een welluidend maar niets beteekenend gebengel.
Wanneer echter de bekwaamheid van ware en
fchoone gedachten aan te kweeken, eerst voor-
handen is, zoo wordt de kunst van zich fierlijk
uit te drukken, wel niet van zelve, maar door i
vlijt en behoorlijke opmerkzaamheid veel gemak-
kelijker gevonden.
■ § 696. Niets echter gaat zonder eigen toedoen,
zonder infpanning, vlijt en eigene werk-
zaamheid in den geest over. Zal het lezen
den geest onderrigten en volmaken, zoo moet men
het gelezene door de grootfte opmerkzaamheid zich
eigen maken. Men moet niet werktuigelijk, niet
tc ras, niet te vlugtig en te veel lezen, maar
zich gewennen, om het gelezene te verflaan en
te onderzoeken. Zulk lezen alleen heeft eene
onderrigtende kracht.
Aas