Boekgegevens
Titel: Katechismus des Bijbels, dat is: Eene korte en duidelijke onderwijzing aangaande den inhoud der Heilige Schrift: ten gebruike voor de christelijke jeugd
Auteur: Krummacher, F.A.; Wolterbeek, J.L.
Uitgave: Amsterdam: Johannes van der Hey, 1814
Opmerking: Vert. van: Bibelkatechismus. - 1810
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 677 K 37
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_206135
Onderwerp: Theologie, godsdienstwetenschappen: christelijke leer: algemeen, Theologie, godsdienstwetenschappen: godsdienstige opvoeding
Trefwoord: Catechismussen, Teksten (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Katechismus des Bijbels, dat is: Eene korte en duidelijke onderwijzing aangaande den inhoud der Heilige Schrift: ten gebruike voor de christelijke jeugd
Vorige scan Volgende scanScanned page
30
♦ DER DR AFDEELINC,
I8.
Vrage. Welke is het vervolg der gefchiedenis van
Salomo's dood?
Antw. Het Israëlitifche rijk werd gefcheurd in
twee bijzondere rijken.
V. Welke was de oorzaak van deze verandering ?
A. De oorzaken waren de zonden van Salomo en
zijn volk, maar de naaste aanleiding daartoe was de
hoogmoed van zijnen zoon Rehabeam.
V. Wat was dat dan ?
A. De Israëliten beloofden Rehabeam te gehoor-
zamen, doch onder beding, om de zware lasten,
door zijnen vader hun opgelegd , te verminderen:
maar Rehabeam gaf hun op den raad van eenige
jonge hoogmoedige ftaatsdienaars een hard antwoord,
tiaarom vielen tien ftammen van hem af, en kozen
zich een' eigen' koning, Jeroboam. (2 Kron. X.)
V. Welke Hammen bleven Rehabeam getrouw?
A. Alleen ^uda met de hoofdllad Jerufalem;
' en de ftain van Benjamin j daarom heet dit rijk nu
verder het rijk van Juda.
V. En hoe heet dan het andere rijk onder Jeroboam ?
A. Het rijk der tien flammen, of het rijk van
Israël. De hoofdftad was eerst Sichem, en nader-
hand Samaria.
V. Werden deze rijken niet weder vereenigd ?
A. Neen. — Uit vrees, dat zij zich weder vef-
eenigen mogten, trachtte Jeroboam alle gemeenfchap
te ftremmen; hij rigtte daarom een' eigen' afgods-
dienst op, maakte naar Egyptifdhe wijze twee gou-
den kalveren, en plaatfte die in de grensrteden des
lijks, een te Dan, en een te Bethel, ten einde men
niet naar Jerufalem gaan zoude, om aan te bidden.
V. Hoe kon God zulke weerbarftigheid toelaten ?
A. God