Boekgegevens
Titel: Gronden der natuurkunde, getrokken uit het Natuurkundig schoolboek
Serie: Stukken het schoolwezen betreffende, 10: 5
Auteur: Buijs, Johannes
Uitgave: Leyden: D. du Mortier en zoon
Deventer: J.H. de Lange
Groningen: J. Oomkens en zoon, 1818
Maatschappij tot Nut van 't Algemeen
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Z 435 : 10 (5)
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_206108
Onderwerp: Natuurkunde: natuurkunde: algemeen
Trefwoord: Natuurkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Gronden der natuurkunde, getrokken uit het Natuurkundig schoolboek
Vorige scan Volgende scanScanned page
NATUURKUNDE. 10?
(laRd des Thermometers in aanmerking te nemen,
dat iedere lijn daling wn den Barometer geeft 75
voeten hoogte, mits men er dan nog bijvo(?ge
voor de eerfte lijn i voet, voor de tweede lija
a voeten, voor de derde lijn 3 voeten , enz. in
eene arithmetifche progresfie voortgaande. B. V.
wanneer de Barometer ftaat aan den voet eens
bergs op 28 tf.uimen hoogte, en boven op den
berg 23I duimen, dan is het verfchil duimen op
54 lijnen; deze 54 lijnen, vermenigvuldigd met 75
voeten hoogte voor iedere lijn daling, maakt
4050 voeten.
Bij I voet voor iedere lijn ,
arithmetisch opklimmeU'
de met i is . . « 148$ voeten.
Dus 5535 voeten, voor de
hoogte des bergs.
s. »84.
De lucht drukt niet alleen met haar gewi^
van boven naar beneden, maar ook naar alle zij-
den zonder onderfcheid.
(Proef over de drukking naar boven, dotr een
glas met water ep een vlak daartp liggend
papier em te keercn; met de wijnktoterspomp;
«ver de zij deling fche perftng door den toe-
fiel van eene flesch met eene kraan op zifde,
uit welke kraan, als de jlcsch wel gtjloten
is, niets sal kunnen uit loopen.)
$. 185.
Door de drukking der lucht verklaart men het
zuigen der kinderen. Te weten; deze maken in den
mond een luchtledig, terwijl de lippen wel lucht
digt om de borst fluiten; zoodra dit lucht-
ledige in den mond de« kinds gemaakt is, werkt
de