Boekgegevens
Titel: Verbeterde bestiering voor de stuurlieden in de Noordzee en derzelve havens en zeegaten: geschreeven ten geleide voor de nieuwe kaart van de Noordzee, van Londen tot de eilanden van Hitland en van Calais tot Schaagen en Christiania: tezamengesteld uit de echte opnemingen en navorschingen van den admiraal Knight, & c. 1817, waarin nog gevoegd zijn: verbeterde aanwijzingen wegens de vuuren van de Duitsche, als mede ook die der Noordsche kusten en de havens van Noorwegen: overgenomen uit de beste schrijvers en opnemingen in de laatste tijden, gedaan en publiek gemaakt ten nutte der zeevarenden
Auteur: Knight, John; Asmus, J.P.
Uitgave: Amsterdam: J.M. Kleman en zoon, 1817
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NO 09-624
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_206094
Onderwerp: (Sociale) geografie, cartografie, planologie, demografie: geografie van de wereldzeeën
Trefwoord: Zeekaarten, Stuurlieden, Noordzee, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Verbeterde bestiering voor de stuurlieden in de Noordzee en derzelve havens en zeegaten: geschreeven ten geleide voor de nieuwe kaart van de Noordzee, van Londen tot de eilanden van Hitland en van Calais tot Schaagen en Christiania: tezamengesteld uit de echte opnemingen en navorschingen van den admiraal Knight, & c. 1817, waarin nog gevoegd zijn: verbeterde aanwijzingen wegens de vuuren van de Duitsche, als mede ook die der Noordsche kusten en de havens van Noorwegen: overgenomen uit de beste schrijvers en opnemingen in de laatste tijden, gedaan en publiek gemaakt ten nutte der zeevarenden
Vorige scan Volgende scanScanned page
AANWIJZING \^00R HOLLIJ-EILANt). 69
,, De Nearstone of Navestone. De Navestone is de oostelijkde Rots, komt met half
Ebbe droog en ligt een halve Engelfche Mijl van de Longfione, en op de flreek liggen-
de, dat de beide voorname Vuuren in een zijn in 't W. Z. W. Daar is noch een droogte
van hem uitflrekkende, noord west waards, een halve Engelfche Mijl, waarop een raveling,
veroorzaakt door de flerke flroom ; deze droogte heeft niet minder water als 7 vadem ,
waarom Schepen met dekken bij dag kunnen voorbij lopen op een kabellengte, oostwaards,
van de branding of drooge Rots, daar is geen gevaar.."
Merken om in Hollij-Eiland haven te zeilen , zijnde helft van het dak van een klein'
met pannen gedekt huis, open ten noorden van een graanfchuur, zijnde een groot ge-
bouw, aan de waterkant, aan de zuidzijde van de vlakte van Warnhams en Hallidowns-
hill , vrij van de Links, zijnde het hooge Land aflopende na Holiij-Eiland , zijnde aldaar
dan op het ondiepfle.
De merken cm tusfchen de Plough door te zeilen , (die nagenoeg een halve Engelfche
Mijl of meer O. ten Z, i Z. van het ICasteel van Hollij Eiland is leggende) , en Hollij-
Eiland is het oosteind van de Granarii, in de flreek van nagenoeg Z. ten W. vau het
vesteinde van de Ketile-Bottom-hill, die u brengt digt bij de dreiïipel van Hollij Eiland.
Een ander merk is er, Outchester-houfes, even vrij van 't zuideind van de Zandheuvel,
op Ross-Eiland, in 't Z. W., hier loopt de Vloed Z. W. en de Ebbe in het. tegendeel.
De drempel van Hollij-Eiland is een halve kabellengte Oost en West, en daar is maar
3 voet op bij Springebbe; de merken om er over te lopen zijn: de Boomen van Keijlaw
in een met de Laws, cn de dwarsmerken zijn: de uitgezette hoek van Outchester, ineen
met de Links.
Aan het oosttinde van de drempel is een Steenrif, die aan de oostzijde van 't Kanaal
inloopt, in de haven, waar van het N. einde, (of dat naast de haven) alleen word be-
dekt bij Sringtij.
Aan het westeinde van de drempel is de Baat, een klein f.eenig vlakte, waar op maar
a a 3 voet met Spring van Ebbe; het merk voor dezelve is: St. Nicholaas Kerk in een ,
met de Laws. Van de westwal tot aan de Baat is een Steenrif, meest droog bij laag wa-
ter, genaamd de Parion-fliel; zijnde tusfchen die en de Baat een naauw Kanaal van 4 voet •
bij laag water, genaamd de Tours, waar voor hst merk is de Kerk van Belfrij, op Hollij-
Eilaiid, met een kleine rug in de Brae, een weinig benoorden de Braken
Binnen de drempel draait het Kanaal meer na het Noorden, en in de draaijing is het
nauwer eu dieper als daar men inkomt, digt aan het boveneinde van het rif, alwaar het
maar twee fcheepslengte breed is, en heefc 4 vadem bij laag water; cr loopt een flerke
flroom in de haven , bij Agtervloed en Voorebbe, dat is van die tijd voor dat de vlakte
onder loopt, tot dat die weer droog valt.
De belliering van het volgende om in de haven te zeilen, is:
ttj!reUn Bake«. ^jg t^.gg gakgus , flaande op de Old-Law, in een te brengen
'——cpliaanieËaiten.'m 't W. ten N. en u ovcr de drempel te leiden, tot dat de Baken
op de Heug komt in 't N. VV. ten N. met de Kerktoren in een,
en aldus houdende brengt u op de ankerplaats voor de Stad, op
3é vadem bij laag water.
Wanneer het flegt weer is dat de Lootzen niet uit kunnen ko-
men , word de Vlaggeflok op het Baken op de Heug neergelaten,
zoo als hier in margina word aangetoond, en daarentegen als het
Tij gunstig is voor de Schepen om in te komen , dan word de
Vlaggellok gericht en een blauwe Vlag geheezen.
Op de drempel vloeit het tot een kwartier voor drie uren bij Volle en Nieuwe Maan;
bij hco^ water is op de drempel van 2Ó tot 28 voet,en niet njiiider bij laag waterdgn 8 voet.
1 3 Als