Boekgegevens
Titel: Verbeterde bestiering voor de stuurlieden in de Noordzee en derzelve havens en zeegaten: geschreeven ten geleide voor de nieuwe kaart van de Noordzee, van Londen tot de eilanden van Hitland en van Calais tot Schaagen en Christiania: tezamengesteld uit de echte opnemingen en navorschingen van den admiraal Knight, & c. 1817, waarin nog gevoegd zijn: verbeterde aanwijzingen wegens de vuuren van de Duitsche, als mede ook die der Noordsche kusten en de havens van Noorwegen: overgenomen uit de beste schrijvers en opnemingen in de laatste tijden, gedaan en publiek gemaakt ten nutte der zeevarenden
Auteur: Knight, John; Asmus, J.P.
Uitgave: Amsterdam: J.M. Kleman en zoon, 1817
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NO 09-624
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_206094
Onderwerp: (Sociale) geografie, cartografie, planologie, demografie: geografie van de wereldzeeën
Trefwoord: Zeekaarten, Stuurlieden, Noordzee, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Verbeterde bestiering voor de stuurlieden in de Noordzee en derzelve havens en zeegaten: geschreeven ten geleide voor de nieuwe kaart van de Noordzee, van Londen tot de eilanden van Hitland en van Calais tot Schaagen en Christiania: tezamengesteld uit de echte opnemingen en navorschingen van den admiraal Knight, & c. 1817, waarin nog gevoegd zijn: verbeterde aanwijzingen wegens de vuuren van de Duitsche, als mede ook die der Noordsche kusten en de havens van Noorwegen: overgenomen uit de beste schrijvers en opnemingen in de laatste tijden, gedaan en publiek gemaakt ten nutte der zeevarenden
Vorige scan Volgende scanScanned page
AANWIJZING VOOR BOSTON-DIEP. S3
Varen, gaan gemeenlijk ten anker aan dé zuidzijde van de Ton, aan de Sunk, liebbenda
ha vuur van Ilunftanton in 't Z. O. ten O. en O. Z. O. op een zagte grond.
De koers om beneden Lijnn-well om te loopen, van de Ton van Eerrer-fand tot aan
de Ton van de Sunk, is N. N. O. è O., 2 Engelfche Mijlen; als men tegen de Ton van
de Sunk aan is, dan is de koers tusfchen de Lijnn-knock en Bosron-knock N. N. O. 4 O.;
en dan gaande oostvvaard van Lijn-knock, dan is het N. O. è N., 9 Engelfche Rlijlcn ieis
toegeven voor het loopen van het Tij; de Vloed zet Z. W. ten W- en dJ Ebbe N. O. ten O.
tusfchen de Sunk en de Knock is 7, 10, 14, 17, 20, 15, la, 9, 7 en 6 vadem bij laag
water, de laatste diepte is tusfchen Lynn-knock en de Dog-head; dc doortogt is een En-
gelfche Mijl wijdt.
Boston Deeps liegt tusfchen het Long-fand en de Bank, die zich uitflrekt van de noord-
wal, en het inkomen is bij en tusfchen dc Dog-head en dc Knock &c. en heeft de vol-
gende betonning en afbaaking, cn bij bet inzeilen aan wederzijden moeten gehouden wor-
den als volgt:
Ton aan de Noordeinde van de Dog-head • . . . rood . . aan Bakboord.
Tonnen (drie) aan Boston-knock.......zwart . . aan Stuurboord.
Ton aan de Oosteinde van Wainfieei-fand .... zwart . . aan Stuurboord.
Ton aan de Zuideinde vap de Dog's-head .... rood . . aan Bakboord.
Ton aan het Oosteinde van de Scullrig.....rood . . aan Bikboord.
Ton aan hec Westeinde van de Sculing.....geflreept . aan Bakboord.
Vier Baakens op 't Wainfleet-fand...........aan Stuurboord.
Ton binnen het Roger-fand........zwart . . aan Bakboord.
De Dog's-head, of Hondekop, is het oosteinde van Long-fand, en word alzoo ge-
naamd, is zeer nauw en legt ten naasten bij een Engelfche Mijl ten Zuiden van het oost-
einde van Boston-knock.
Boston-knock flrekt 2t Engelfche Mijl W. Z. W. en O. N. O, en is een halve Engelfche
Mijl breed, in de midden droog bij laag water; de Ton is gelegd op de zuidzijde, en
een op ieder eind , en twee op een gelijke affiand tusfchen beide. De merken voor de
Oostton zijn: de Tooren van Snetham, in een met het Kliff van Hunfianton; de Kerk van
Burgh met de Kerk van Skegness, in het N. W. è W„ en een huisje ten Noorden vati
de Kerk van Addlethorp, tusfchen hem en de Kerk van Winthorp in 't N. N. W.; tus-
fchen deze Ton en die van DogVhead is het inkomen van 't Kanaal van Boston; er legt
een Rug, die zich uitflrekt van het eene zand tot het andere bij den ingang, waar op maar
ai vadem bij laag water; de Schepen moeten wagten tot dat het water gewasfen is, om te
kunnen overzeilen, naarmaate zij diep fieeken. De doorvaard tusfchen deze twee Zanden,
na dat gij eerst over en binnen de Rug zijt, is 4, 5 en 6 vadem, nagenoeg 2i Engelfche
Mijl van de noordzijde van Boston-knock met 4 vadem water op dezelve, legt tusfchen
beide de Middle van Skegness, ftrekkende N. O. ten N. van de wal af, omtrend. 34 Engel-
fche Mijlen Benoorden Gibralter-punt; haar lengte is omtrent 2 Engelfche Mijlen en een
kwart Engelfche Mijl breed ; het oosteinde van deze Bank is 3.4 Mijl, N. 4 W. van de
Ton aan het oosteinde van Boston-knook; en omtrent i4 Engelfche'Mijl O. 4 N van de
Kerk van Skegness.
Inner-knock &c. Binnen en ten westen van de Boston en Upper-knock legt een andere
Bank, genaamd de Inner-knock, die droog valt bij laag water; tusfchen deze droogte en
,het land was voor de'zen een doorvaard, maar is nu opgedroogd; ten Noorden daar van is
Gibralters-punt en het inkomen van Wainfleet-haven; dit is een Kreek, waar in men niet
kan komen als bij hoog water.
Scullrig &c. Omtrent 3 Engelfche Mijlen van de Baar van Wainfleet-haven legt de roodè
G 3 Ton