Boekgegevens
Titel: Verbeterde bestiering voor de stuurlieden in de Noordzee en derzelve havens en zeegaten: geschreeven ten geleide voor de nieuwe kaart van de Noordzee, van Londen tot de eilanden van Hitland en van Calais tot Schaagen en Christiania: tezamengesteld uit de echte opnemingen en navorschingen van den admiraal Knight, & c. 1817, waarin nog gevoegd zijn: verbeterde aanwijzingen wegens de vuuren van de Duitsche, als mede ook die der Noordsche kusten en de havens van Noorwegen: overgenomen uit de beste schrijvers en opnemingen in de laatste tijden, gedaan en publiek gemaakt ten nutte der zeevarenden
Auteur: Knight, John; Asmus, J.P.
Uitgave: Amsterdam: J.M. Kleman en zoon, 1817
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NO 09-624
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_206094
Onderwerp: (Sociale) geografie, cartografie, planologie, demografie: geografie van de wereldzeeën
Trefwoord: Zeekaarten, Stuurlieden, Noordzee, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Verbeterde bestiering voor de stuurlieden in de Noordzee en derzelve havens en zeegaten: geschreeven ten geleide voor de nieuwe kaart van de Noordzee, van Londen tot de eilanden van Hitland en van Calais tot Schaagen en Christiania: tezamengesteld uit de echte opnemingen en navorschingen van den admiraal Knight, & c. 1817, waarin nog gevoegd zijn: verbeterde aanwijzingen wegens de vuuren van de Duitsche, als mede ook die der Noordsche kusten en de havens van Noorwegen: overgenomen uit de beste schrijvers en opnemingen in de laatste tijden, gedaan en publiek gemaakt ten nutte der zeevarenden
Vorige scan Volgende scanScanned page
44 VAN IJARMOUTH'S BANKEN EN HASBOROUGHGAT.
Vuur van Lowestoff, in liet Z. W. i W., de Kerk van Hnpton, W. ten N. | N., de
Kerk van Gorleston, over liet Fort aan de mond van de Haven, N. N. W. en d« Z. O.
Ton Z. J O. De merken voor de Noordton zijn liier vooren reeds gemeld.
Aan de oostzijde van liet Gat zijn drie Tonnen: als volgt: ilie. aan de Z. O. zijde van
St. Mcholas-fand, zijnde een roode Ton, en legt nu op 5 vadem met laag water, op de
volgende merken : de Kerk van Corton, Z. W. ten W. 4 W., de Kerk van Gorleston,
N. W. westlijk , de nieuwe Moolen te ijarmouth N. N. W. i W., en de Tooren van
Ijarmouth N. ten W. i W.
De naaste is een witte Ton, leggende aan de Z. w. zijde van St. Nicholas-fand, cp
5 vadem bij laag water, met de volgende merken : de Kerk van Corton in het Z. W. i V/.
en de Kerk van Gorleston in het N. W. 4 W., de nieuwe Moolen te Ijarmouth, N. N.
W. i W., de Kerk van Ijarmouth N. ten W. i VV., en de Noorder-ton bij Corton-
fand Z. Z. W.
De andere is de Noord St. Nicholas of Kettle bodem-Ton, die ftil is leggende aan de
binnen of westelijke deel van Sr. Nicholas-fand , en genaamd Kettle Bodem , in het N. VV.
ten N. van het Toorentje van Ijarmouths Kapel.
De ankerplaats, of de Rheede van Ijarmouth, is bij de Stad, als zijnde uitgellrekt,
en daar is ruimte voor een aantal Schepen;-echter is dezelve beter gefchikt voor een zo-
mer Rheede als voor een winter legplaats, en voor zwaare Schepen alleen te naderen
bij dagligt, uit gebrek van Vuurtoorens; de grond op de ankerplaats is zandig, zoo dat de
Schepen bij ftormwinden uit den N. N. O en Z. Z. W. fomtijds doorgaan, of de ankers
mede geven en driftig raken.
Van de IJarmouth's Rheede. Schepen noordwaards gedestineerd, mogen door de Cockle-
gat zeilen, mits"volgende de onderrigting hier na, alhoewel in dat Gat veel water is; doch.
de Tijen en Stroomen zijn daar zeer flerk.
Tc mg van jjarmouth's Banken en Hasboroughgat.
Bij 't zeilen van Aldborough-baai te rug naar de IJsrmouth's I3anken, of Hasborough-
gat, begint met de Vuuren van Orfordness in een te brengen, zoo als reeds bevoorens is
gezegd, bij 't zeilen naar Stanford, houdende de Vuuren in die rigting, tot op den af-
ftand van 6 Engelfche Mijlen, zoo zal de koers en de Verheid tot aan het inkomen van
St. Nicholas Nieuwgat zijn, N. O. oostlijker, 22 Engelfche Mijlen, cn dan tot aan het
Vuurfchip, leggende aan het noordeinde van Newarp-fand , N. N. O. 4 O., 11 Engelfche
Mijlen ; zorgende om te nemen en te geven aan de loop der Stroomen ; de dieptens z'yn
regelmatig, uitgenomen daar zijn eenige hompels, ten Oosten bij de Newarp, doch zon-
der gevaar.
De Newarp is een gevaarlijke Bank en het costliike gedeelte van dien, genaamd IJar-
mouth's Bank; en het noordeinde, waar op een roode Ton geplaatst is, maakt de zuidzijde
van Hesboroughgat, en fliekt zich van de Ton uit Z. W. ten Z. i Z., 5 Engelfche Mij-
ien na de Cross-fand toe: een Bank die mede gevaarlijk is, als ook het noorder gedeelte,
ter lengte van 2 Engelfche Mijlen, meest droog is bij laag water.
Tusfchen de Newarp en Cross-fand is een Geus van 4 Mijl breed, de diepte hebbende
vau 4 a 5 vadem, alwaar de Schepen door kunnen varen , digt aan het einde van Cross-
fand , als IJarmouth's Kapel vrij en open ftaat tusfchen de derde en vierde Moolen aan de
zuidicant, nabij in de ftreek van VV. ten N.
Hasborough-gat is tusfchen het zuideinde van Hasborough-fand en het noordeinde van
de Newarp, waar op het drijvend Vuur geplaatst is; dit Vuurfchip legt vertuid op de vol-
gende merken en wijzing;
De