Boekgegevens
Titel: Verbeterde bestiering voor de stuurlieden in de Noordzee en derzelve havens en zeegaten: geschreeven ten geleide voor de nieuwe kaart van de Noordzee, van Londen tot de eilanden van Hitland en van Calais tot Schaagen en Christiania: tezamengesteld uit de echte opnemingen en navorschingen van den admiraal Knight, & c. 1817, waarin nog gevoegd zijn: verbeterde aanwijzingen wegens de vuuren van de Duitsche, als mede ook die der Noordsche kusten en de havens van Noorwegen: overgenomen uit de beste schrijvers en opnemingen in de laatste tijden, gedaan en publiek gemaakt ten nutte der zeevarenden
Auteur: Knight, John; Asmus, J.P.
Uitgave: Amsterdam: J.M. Kleman en zoon, 1817
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NO 09-624
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_206094
Onderwerp: (Sociale) geografie, cartografie, planologie, demografie: geografie van de wereldzeeën
Trefwoord: Zeekaarten, Stuurlieden, Noordzee, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Verbeterde bestiering voor de stuurlieden in de Noordzee en derzelve havens en zeegaten: geschreeven ten geleide voor de nieuwe kaart van de Noordzee, van Londen tot de eilanden van Hitland en van Calais tot Schaagen en Christiania: tezamengesteld uit de echte opnemingen en navorschingen van den admiraal Knight, & c. 1817, waarin nog gevoegd zijn: verbeterde aanwijzingen wegens de vuuren van de Duitsche, als mede ook die der Noordsche kusten en de havens van Noorwegen: overgenomen uit de beste schrijvers en opnemingen in de laatste tijden, gedaan en publiek gemaakt ten nutte der zeevarenden
Vorige scan Volgende scanScanned page
OM IN DE HAVEN VAN RAMSGATE TE ZEILEN. 37
laag water maar 9 voet, en men moet dezelve niet nader komen als op 7 vadem. Voor
het zuideinde van dezelve is iiet merk de Kerk van Deal, in een gebragt met het Ko-
nings gebouw aan het noordeinde van de fiad. Voor het noordeinde is het merk de laage
Moolen in Deal, in een gebragt met een blok huizen ten Noorden van Deal.
Schepen die van Duins westwaards gaan met een zuidelijke wind, zullen het anker lig-
ten met ftil hoog wa;er, en rnet de voorfteven na de wal gelegd, en daar door fpoediger
een voordeelige Siroom vinden, en omzigtig zijn bij het uitgaan uit Dnins, om die Ban-
ken mis te loopen die in de weg leggen, en niet nader aan of bij de wal komen, tusfchen
het Kasteel van Walmer en het KlifT, dan 8 of 9 vadem, of bij de Punt van Voorland
en Goodwin fand, als zijnde ileil, a's op 12 of 13 vadem.
Small Downs, ongeveer 2 Engelfche Mijlen van Sandow naar Ramsgate, en tusfchen het
znideinde van de Brake en de wal, is gei;aaind Small Downs, (of kleine Duins), alwaar
een goede ankerplaats in is op 6 vadem, omtrent een kwart Engelfche Mijl van de zuider
Ton van de Brake; het merk is: de Moolen van Deal en Sandow-Kasteel in een gebragt,
als mede zuidwaards hier van, omtrent een halve Engelfche Mjjl van de wal, hebbende
Sandow-Kasteel West of W. ten N., aldaar is de beste ankerplaats voor kleine Schepen.
Inner Kanaal, of Binnen-Kanaal, tusfchen de Brake en Ramsgate, benoorden de kleine
Duins, is de Inner Kanaal, alwaar bij laag water 9 voet diepte is. in dit Kanaal zijn
differente droogtens, ais.- de Crosledge bij de Brake, waar op maar 8 voet bij laag water;
de Querns, waar op maar 6 voet; de Fourfoot en de Colbourness, waar op bij laag water
maar 4 voet blijft. Het noorder deel van dit Kanaal, digt bij de wal, is gevaarlijk, en
kan alleen door kleine vaartuigen bevaren worden : de koers door hetzelve is nagenoeg
N. O. ten N. of N. O. na mate van de wind en Tij, en de leiding-merken zijn : de Kerk
van St, Margariet, in het noordeinde van Deal, of de Vuurtooren van Noord-Voorland,
twee zeilbreedte, vrij van Broadfiairs Haven hoofd; neemt uit deze merken er een, en dan
nog de Tooren van Winsborough gebragt tusfchen de twee Kerken van Sandwich, zullen
u veilig bre gen benoorden de Crosledge.
De merken om tusfchen de Querns en Crosledge door te zeilen , zijn : de Tooren van
Winsborough W. ten Z. tusfchen de twee Kerken van Sandwich; op dit merk loopt gij
tusfchen de Querns en de Brake door; ten Noordoosten van de Querns ziet men de Vuur-
tooren van Noord-Voorland , regt in het Kliff van Broadfiairs, Het merk voor het zuid.
einde van Querns is: St. Laurens-Moolen met het noordelijk Klifl" van Ramsgate in een,
en, voor het noordeinde, St. Laurens-Moolen, in het gat van het Noord-kliff.
Om vrij van de Colbourness te zeilen; van de Querns ftuurt O. ten N., tot dat gij
6 a 7 vadem water krijgt , of tot dat de top van St. Pieters Kerk een handfpaak lengte
boven het Land komt; het dwarsmerk is: St. Pieters Kerk in de Moolen van Broadftairs.
Aanwijzing vooi- de Schepen, om in de Haven van Ramsgate te zeilen.
De Volgende naauwkeurige aanwijzing en onderrigting, om uit de Duins te zeilen naar
Ramsgate, is publiek gemaakt op de Authoriteit van de Havenkundigen.
„ Het is zeer belangrijk dat een Schip niet in da Haven van Ramsgate inloopt, als de-
zelve droog is; de volgende bijzonderheden moeten er in acht genomen worden: een roode
Vlag zal er gehezen worden bij dag, op 't Kliff bij Jacobs Ladder, als er 10 voet tus-
fchen de twee Hoofden van de Haven is, en bij nagt een vuur in de Vuurtooren, (za-
mengefteld van drie groote Argands Lampen met Reverbers), en zullen aangeftoken worden
als hetzelve water daar is, en blijven branden tot dat het water is gevallen tot jo voet.
„ Het is hoog water bij Volle en Nieuwe Maan in de Haven, 20 minuten over elf
uren, en 20 minuten over negen uur 's morgeus begint het Tij om de N. O. te loopen,
B 3 t«-