Boekgegevens
Titel: Verbeterde bestiering voor de stuurlieden in de Noordzee en derzelve havens en zeegaten: geschreeven ten geleide voor de nieuwe kaart van de Noordzee, van Londen tot de eilanden van Hitland en van Calais tot Schaagen en Christiania: tezamengesteld uit de echte opnemingen en navorschingen van den admiraal Knight, & c. 1817, waarin nog gevoegd zijn: verbeterde aanwijzingen wegens de vuuren van de Duitsche, als mede ook die der Noordsche kusten en de havens van Noorwegen: overgenomen uit de beste schrijvers en opnemingen in de laatste tijden, gedaan en publiek gemaakt ten nutte der zeevarenden
Auteur: Knight, John; Asmus, J.P.
Uitgave: Amsterdam: J.M. Kleman en zoon, 1817
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NO 09-624
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_206094
Onderwerp: (Sociale) geografie, cartografie, planologie, demografie: geografie van de wereldzeeën
Trefwoord: Zeekaarten, Stuurlieden, Noordzee, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Verbeterde bestiering voor de stuurlieden in de Noordzee en derzelve havens en zeegaten: geschreeven ten geleide voor de nieuwe kaart van de Noordzee, van Londen tot de eilanden van Hitland en van Calais tot Schaagen en Christiania: tezamengesteld uit de echte opnemingen en navorschingen van den admiraal Knight, & c. 1817, waarin nog gevoegd zijn: verbeterde aanwijzingen wegens de vuuren van de Duitsche, als mede ook die der Noordsche kusten en de havens van Noorwegen: overgenomen uit de beste schrijvers en opnemingen in de laatste tijden, gedaan en publiek gemaakt ten nutte der zeevarenden
Vorige scan Volgende scanScanned page
AANWIJZING VOOR HITLAND, &c. 108
fiou van de Koninklijke Marine, van wien deze waarneming publiek is gemaakt, door de
Éigenaars van dit Werk, waar van wij de volgende aanwijzing gecopiëerd hebben.
„ De zuidelijke ingang is fchoon , de eenige gevaarlijkheden zijn in de Kaart aange-
teekend, en de merken om dezelve te vermijden worden aangewezen; pasfeerende de droog-
te aan uw Bakboordzijde, volgens de leidingmerk in 8 vadem water, en kunt ten anker
komen voor de Stad, naar verkiezing, op 8 a lo vadem, of voortvarende, voorbij Nortli-
ness, ten Westen van de Loofaber, op 5, 6 a 7 vadem fijne zuivere grond, en goed orn
te houden.
„ Om te zeilen van Lerwick door de Noord-Sound, houd het Hoofdland het naaste, tot
dat gij de Holm van Creuster gepasfeerd zijt, om de Loofaber mis te lopen bij de punt
van Hogan, daar is minder diepte als bij het Hoofdland; deze punt is de Z. O. punt van
de naauwte; er door zijnde, zeilt dan tuslchen de Eilanden Beoster Greenholm uit, laten-
de de blinde Klip, die bij de laatste legt, aan Bakboord zijde.
„ Het is hoog water bij Volle en Nieuwe Maan, een kwartier voor tien uren; bij Spring-
tij rijst het water 10 voet , en bij doode Tijen alleenlijk 5 of 6 voet; de Uroom loopt
zeer flaauw in de haven." i
Op de N. O. en Noordzijde van het Eiland Hitland zijn meer goede Havens, vier der-
zelve leggen tusfchen het Eiland Brasfa en de Mulh van Eswick : Deal Voe is de zuide-
lijkfte, en dan Laxfriths-Voe, Wadbester-Voe en Catfrith-Voe, komende uit het Noor-
den, en de oud Skerries gepasfeerd zijnde, houd dan Z. W. ten W., 13 of 14 Engelfche
Mijlen na de Rumble, dan W. Z- W., 10 Engelfche Mijlen, tot aan Eswick-Mull, en
zal u brengen tusfchen de Houfe-ftack, een hooge ronde Rots, en Greenholm, een
klein Eiland, (deze zijn omtrend 2 Engellche Mijlen van elkander, en tusfchen beide heeft
men 40 vadem water en fchoon aan wederzijden); houd dan af VV. N. VV. voor een Ei-
land , leggende naast het Hoofdland cn bijna daar aan gehecht, genaamd Giltness, alwaar
gij, een Rots of Klip moet vermijden, genaamd de Toagrode, een halftij Klip, leggende
N. ten O., drie kwart van een Engelfche Mijl van Kibesterpunt, zijnde de zuidelijkfte
'punt in de vier Voes; en Glit-ness Eiland is de noordelijkfte; alle deze Voes zijn zuiver
en daar in is een goede ankergrond.
De Vier Voes. Deal's Voe legt in 't Z. W. ten W. , een en een half Engelfche Mijl,
en moogt daar in ten anker komen, op 10 tot 5 vadem water, midden in 't Kanaal: hoe
hoger op hoe minder water, Laxfrith-Voe legt W. Z. W. of Z. VV. ten VV^ , de anker-
plaats, &c. is hetzelfde. — Gij moogt ten anker komen in Wadbester-Voe, op 7, 5 en
3 vadem; deze Voe legt West, doch Catfrith-Voe is wel de beste van allen, daar kunnen
wel 100 zeilen in geborgen worden , en kunt ten anker komen in welke deel van de Voe
als gij wilt, op 7 , ó of 5 vadem: de koers na binnen is van 't Noorden tot N. N. VV.
'.^Jndere Havens. Behalven deze Havens op het Hoofd-Eiland van Hitland, ten oosten,
zijn nog eenige anderen op het Eiland van Ijell, twee op het Eiland Unsr , de noorde-
lijkfte van Hitland, en in de oud Skerries is mede een gcede haven voor kleine Schepen.
N. O., 2Q Engelfche Mijlen van Noss-Eiland, of Hang-kliff", legt de uiterfte van de
Skerries, en van de'oud Skerries tot Clibberstak-Eiland, of de N. O. hoek van het Eiland
Unst, is N. h O. en de afftand is 19 Engelfche Mijlen; het water aan de oostzijde van de
Eilanden van Hitland is zeer diep, van 120 tot 130 vadem, twee Engelfche Zeemijlen
van de wal , en op 35 a 40 vadem, dan zijt gij niet meer dan een Engelfche Zeemijl
van de wal.
De Tijen vloeijen bij Volle en Nieuwe Maan tot half tien uren. Springtijen rijzen 6 of
7 voet, en de doode Tijen 3 of 4 voet.
IVestzijde van Hitland. Ten N. W. van Sumborough-head legt FitfilMiead, zijnde een
zeer hoog Land, zoo als het meeste gedeelte van Hitland; tusfchen beide is een anker-
plaats ,