Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
T
vijfde gesprek.
zicli op ééu punt te vereenigen, zal men mt
dien hoofde de opmerkzaamheid bestempelen
met den naam van.....
L. Ingespannen opmerkzaamheid.
O. liet kost zekerlijk moeite, de waarne-
mings-vermogens van alle andere voorwerpen
af te trekken, en op één punt te riglen, daarom
moet men in zijne jonkheid de opmerkzaamheid
beoefenen, en aanhoudende ingespannen op-
merkzaamheid trachten te verkrijgen. Wie dit
verzuimt, zal niet weten, wat hij gezien, of
gehoord heell; aan zijne kundigheden zal dui-
delijke bewustheid ontbreken.
Maar, wanneer een kind, dat nog geene
mimosa gezien heeft, in eenen tuin komt,
waar deze zeldzame plant gekweekt werd,
welke plant zoude het dan met ingespaimen en.
aanhoudende opmerkzaamheid beschouwen ?
L. De mimosa.
O. Hoe komt het, dat de overige gewassen,
als rozen, angelieren, aurikelen enz., slechls
vlugtig, en de mimosa bgzonder opmerkzaam ,
beschouwd wordt ?
L, Om dat het kind nog geene mims^.
gezien heeft.
O. Welke voorwerpen trekken dus onze