Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
Co ZIELLEER.
iien en zich noch tot nut, noch lot veimaafc
laten gebruiken.
Onze ziel bezit dit voonegt, en kan zich te
i-egt daarover verblijden; want de bewustheid
vergezelt alle voorstellingen. Daardoor ver-
neemt de ziel, wat buiten haar en in haar
omgaat. De bewustheid is, als het wai-e, het
inwendige oog, waardoor de ziel alles aan-
schouwt, wat haar de uitwendige zintuigen
voorstellen.
Maar de bewustheid heeft verschillende trap-
pen. Gaat, bij voorbeeld, iets zeer schielijk
ons voorbij, dan weten wij niet regt, wat het
was. Wij z ijn er dikwijls niet duidelijk van be-
%vust, wat wij gehoord hebben, of ontwaar zijn
geworden. Over het algemeen is de bewust-
heid in den slaap, in den droom en in de
flaauwte donker. Ook gaat deze donkere
be\vustheid door eenen hevngen slag op het
hoofd verloren. Hevige pijn, schrik en schie-
lijk op elkander volgende verschijnselen nemen
de bewustheid desgelijks weg. Sterk en duide-
lyk is de bewiistheid dan alleen, wanneer de
ziel niet te hevig geschokt wordt.
Maar ook dit vermogen der ziel kan door
oefening versterkt wordoii. De uitwendige zin-