Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
zeVEnDE GESPREK. 65
welke wij buiten ons waarnemen. Wij blijven
altoos dezelfde perzonen, wanneer ook alle din-
gen buiten ons afwisselen en veranderen; want
wij zijn de dingen niet, welke afwisselen en
veranderen.
Onze ziel is van zich zelve en vau alle hare
krachten bewust. Zij weet, dat zij met het
ligchaam verbonden is, en met hetzelve ééu'
persoon uitmaakt. De ziel is bewust van den
tegenwóordigen toestand, waarin zij zich be-
vindt, en heeft bewustheid van de veranderin-
gen, welke in dezen toestand plaats hebben.
Het zou ons in het geheel niels kunnen ba-
ten, dat de dingen buiten ons indrukken op
onze zintuigen maken, en daardoor voorstellin-
gen kunnen voortbrengen, indien wij niet wis-
ten , dat die dingen aanwezig zijn, en door de
zintuigen waargenomen worden. Wij onder-
scheiden ons zeiven van de dingen en van de
daarvan verkregene voorstellingen, wij weten,
dat wij donkere, klare of duidelijke voorstcllin*
gen van dezelve hebben.
Wij weten dus ook, dat geschilderde druiven
niet eetbaar zijn, en onderscheiden daarvan de
natuurlijke druiven. Wij scheppen vermaak in
de misleidende overeenkomst, mair zijn ons
5