Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VIERDE GESPREK. Sg
vïoed op de beschaving van onzen geest, liiei-
bij komt nog, dat wj datgene, wat wij door de
oogen en ooren waarnemen, veel gemakkelijker
kunnen onderscheiden. Bij het aanschouwen
eener schoone landstreek, eens bevalligen land»
schaps, zien wij, bij voorbeeld, vele huizen,
boomen, velden, dreven, dieren, stioomen,
beken enz., op eenmaal, zonder dezelve te yer-
mengen, en voor dezelfde voorwei-pen te houden.
Aldus onderscheiden wij in een muzijkstuk de
verschillende hooge en lage toonen der ijistru-
menten en menschenstemmen, alsmede de ai-
zonderUjke toonen, waai'uit de akkoorden zijn
zaïnengesteld.
Maar in de nabijheid van eenen bloemtuin is
het ons niet mogelijk, de afzonderlijke geuren
van iedere bloem te onderscheiden. De verscliil-
lende iiitwasemiugen van een bloemrijk veld,
zijn tot een geheel zamengesiliolten, waarvan
wij de afzonderlijke bestanddeelen niet duidelijk
kunnen onderscheiden.
Wij noemen zeer zamengésteldö spijzen lekker,
zonder de afzonderlijke sfiecerijen en bestanddee-
len van dezelve zoo bepaald te ondei-sclicitjen,
gelijk wij in eene schilderij de verschilletidc af-