Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
54 , ZIELLEER.
dat gij van eeing voorwerp eene duidelijke voor-
stelling hebt?
L, Daaraan, dat ik liet fan alle andere
■voorwerpen kan onderscheiden, en ook de en-
helvoudige deelen kan opgeven, waardoor het
zich van ligchamen, die tot deszelfs soort be-
hooren, onderscheidt.
O. Deszelfs enkelvoudige deelen kunnen ook
toevallige eigenschappen hebben. Deze appel-
boom, bij voorbeeld, hoeft eenen zeer krommen
stam en deu brand. Zijne hoofdtakken zijn met
korte en dunne takjes begroeid. Aan deze merk
ik wéinige bladeren op, maar vele bloesems.
Welk nut zat ' ii de kennis dezer toevallige
eigenschappen verschaffea ?
L. Zij zal mij nog meer voor de verwisse-
ling behoeden.
O. De zintuigen zijn de bron van alle voor-
stellingen, het zij dezelve doiilier, klaar, of dui-
delijk, genoemd worden.
Tot welk natuurrijk behoort de booiii?
L. Tot het plantenrijk.
O. Tot wellie klasse van hetzelve ?
L. T.ot de eerste-klasse.
O. Vau welke soort vaii boomen onderscheidt