Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
40 ZIEL LEER.
« dan vijf zintuigen zouden ons niet balen, daar
ii wij, bij de langste levensduurzaanilieid, allo
(t die kundigheden van de bewonderenswaardige
(i werken "der natuur niet verzamelen en bevat-
« ten kunnen, welke onze vijf zintuigen ons in
ii zulk eenen overvloed aanbieden.))
Door Iimi gemeenschappelijk doel zijn dezelve
tot één geheel verbonden. Er kan geen een ge-
mist worden, zonder armer te worden in ge-
waarwordingen en voorstellingen; want ioder
derzelve geeft gewaarwordingen en voorstellingen
vau eenen bijzondoren aard en hoedanigheid.
Desongeacht kan men eenig voorwejp met
verscheidene zinluigen op eenmaal waarnemen.
Zoo kan men, bij voorbeeld, de fijnheid van
een stuk laken niet alleen voelen, maar ook
zien.
Met weikc zintuigen kunt gij het geneesmiddel,
dat de zieke riekt en smaakt, waarnemen ?
Leerling. Met het gezigt en het gevoel,
O. Daarom beschouwen wij ook dingen,
welke voor ons van gewigt zijn, iiiet verscliilr
lende zintuigen, om alle derzelver eigenschappen
ie leeren kenneil.
AV'amieer ons echter dc werktuigen daartoe
onlbiekeu?