Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
56 ZIEL LEER.
L. Buiten ons.
O. "Wat verkrijgen wij ecliler^ met beliti]*)
van de ziiituigen; van dezelve?
L, Aanschouwingpn, of voorstellingen.
O. En men noemt de veranderingen, welk^
door derzelver verscliillende indrukken op de
zinluigen , gemaakt worden ?
L. Gewaarwordingen/
O. De waarnemings-kreits der vijf zintuigen j
is dus altoos de ligchamelijke Wereld buiten ons.
Maar ieder zintuig neemt daarvan andere eigen-
schappen waar, en geeft van de ligchamen slechts
zekere soorten van voorstellinf^en. Zoo beslaat
er, bij voorbeeld, een groot verschil in de voor-
stelling, welke men door het aanschouwen van
eenen boom en het aanhooren van eene schoone
inuzijk ontvangt. Even zoo verschillende zijn
de voorstellingen, welke ons de zintuigen van
den reuk en het gevoel verschaffen.
Maar wie eenig zintuig derft, zal ook die
soort van voorstellingen missen, welke dat zin-
tuig, wamieer men het bezit, geeft; want
men kan het zigtbare alleen zien, niet hooren.
Men kan de harmonie der toonen niet proeven ^
en de schaduw niet voelen.
Hce gezonder en geoefender de zintuigen zijn^