Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
zevende gesprek. 107
werp met eenën vriend, of vijand, heeft) ver-^
wékt en vernieuwt voorstellingen, waarvan wij
niet Yneer weten, waar wij dezelve het eerst
ontvingen. De tijd, de jilaats, het voorwerp is
vergeten, maar de voorstelling is overgebleven.
De afkeerigheid van muizen, spinnen, kevera
enz., kan in de vroegste kindschheid ontstaan
zijn, terwijl ouders, of andere menschen, daar-
voor waarschuwden, en door hun voorbeeld
deden gelooven, dat men deze dieren, als 4ets
gevaarlijks, behoorde te vlieden. Men behoeft
daarom slechts van spinhen, of muizen, te spre-
ken, om, door middel van ideën-verbindtem's,
de afkeerigheid te doen ontstaan.
Aldus kan dikwijls een geleerde niet dan met
moeite gemeeno en gemakkelijke dingen verrig-
ten, omdat hem dc idecn-rij, welke daartoe
behoort, niet, gelijk zijnen bediende, hebbelijk
is geworden. Groote staatsmannen, die gansche
rijken regeren, zijn verlegen, wanneer zij zich
zonder behulp van humien kamerdienaar moeten
aaukleeden.
Zeer dikwijls ligt óök if!e grond van de wan-
orde , in gesprekken en werkzaamheden, eenig
en alleen in do ideen-verbiiidtenis. Men vindt
menschen, welke in hurnio gesprekken alles