Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
zevende gesprek. loi
wonlt, vernieuwt zich de geheugenis aan do
zoodanige, welke aan hetzelve gelijkvormig
zijn.
Waai-door wordt dus in dit geval eene me^
nigte van voorstellingen in het geheugen ver-
Acuwd ?
L. Door de gelijkvormigheid.
O. Vorm daarvan eene tweede stelling.
L. Door de gelijkvormigheid worden in ons
eene menigte van voorstellingen vernieuwd.
O. TVaaraan wij voorheen niet dachten.
Vernieuwde zich de voorstelling van den krc-i
kodil, toen ik het vlas tot een voorwei-p van
gesprok maakte ?
L. Neen.
O. Maar wanneer ik in het vervolg gewag
maak van de tweede, straks door u gevormde,
stelling, waaraan zult gij dan tevens denken ?
L. Aan de eerste stelling.
O. Dit zal hetzelfde geval zijn met de maan-
den. Wanneer ik, bij voorbeeld, van Januarij
spreek, dan zult gij, zonder er u lang op te
bedenken, Februarij, Maart, April enz. noemen.
Maar hoe komt het, dat gij, dadelijk na Ja^
nuaiij, Februaiij noemt?
L. Omdat deze maand op Januarij volgl.