Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
Co ZIELLEER.
de verzamelde kundigliedeu verwaarloost:, zaï
van deze cen5:ijdige oefening weinig voordeel
trekken.
Wij willen ons derhalve eens met eene kleine
herhaling bezig honden, en een begin niaktji
met een voonverp, dat gij reeds, jaren geïedej? '
hebt leeren kennen. Ik meen het vlas.
Welke kleur versiert deszelfs bloesem ?
Leerling. De hemelsblaauwe.
Ö. Welk edelgcsleente heeft dezelfde kleur?
L. De Saffier.
O, De::en steen kan de molenaar beter ont-
beren , dan den molensteen.
Wat zou de molenaar, zonder deze steenen,
niet kuimen leveren?
L- Meel.
O. Welk noodzakelijk levensmiddel zouden
wij dan moeten missen, wanneer de molenaar
deze sleeiien ontberen moest?
L. ilet brood.
O. Maar wanneer de molenaar ook nog zoo
vele moleusteenen heeft, en het water ontbreekt,
wat kau hij dan toch niet leveren?
L. Meel.
O. Worden echter alle molens door water
gedreven.