Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
92 , ZIELLEER.
L, Opmerkzaambeitl.
O. Wat zal er dus wel de reden van zijii,
wanneer wij merken, dat deze of gene voor-
stellingen niet vernieuwd kunnen worden?
L. Dat de opmerkzaamheid bij het bewaren
van dezelve ontbrak.
O. Wanneer echter natuurlijke zwakheid daar-
van de oorzaak was, waardoor zal het g<^heu-
gen alsdan eeniglijk verslerkt kunnen worden ?
L. Door oefening.
O. Ieder gehengen lijdt echter aan bijzondere
zwakheden. Deu eenen valt het nrjeijelijk, oiu
de namen vau personen, steden, landen, en:?,
te onthouden. De andere kan niet daïi met
moeite getallen onthouden, maar heeft daaren-
tegen een sterk gelieug'^n voor toonen. Uet
geheugen van eenen derde onthoudt met moeite y
maar langduriger y dan dat van eenen vierdo,
dat zonder moeite onthoudt, maar even zoo
gemakkelijk het onthoudene weder vergeet.
Oefent voornamelijk het zahelijh geheugen.
Daardoor wint de opmerkzaamheid en de gan-
sche voorraad van kundigheden, liet woorde-
lijk geheugen is zonder moeite in de jonkheid
wei'kzanier, maar het slijt ook spoediger uit»