Boekgegevens
Titel: Zielleer voor kinderen
Auteur: Siebeck, August David Heinrich; Martens, M.
Uitgave: Franeker: G. Ypma, 1823-1825 *
Opmerking: Vert. van: Seelenlehre für Kinder. - 1822
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 670 B 3
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205981
Onderwerp: Filosofie: filosofische antropologie, filosofische psychologie
Trefwoord: Filosofie van de geest, Leergesprekken, Kinderboeken (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zielleer voor kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
82 ZIELLEEr. '
verwarring van het eene voorwerp op het an-
dere kim rigten. Door verrassende onverwachie
verschijnselen zal de bezonnenheid, of weL-
heradenheid, of de duidelijke bewustheid, niet
moer vernietigd worden, maar tegenu-oordigheid
van geest behouden. Deze bedrepenheid en
vastheid verkrijgt men echter alléén door oelë-
ning!
Zonder opmerkzaamheid gelijkt de ziel naar
Vochtig tonder, dat door de schoonste en krach-
tigste vonken niet ontbrandt!
Voor de ziel des onopmerkzamen, dief zonder
duidelijke bewustheid ziet en hoort, zijn de gou-
den lessen der wijsheid, de voortreffelijkste ver*
maniiigen, de overtuigendste waarschuwingen
nutteloos; Want zijn binnenste wordt daardoor
niet tol werkzaamheid gebragt. Al ware het,
dat de woorden, die hij hoort, zoo rijk in ge-
halte waren als korrels goud, zal hij derzelver
waardij toch niet leeren kennen.
De onopmerkzame geraakt ook zeer ligt gehee!
en al van zijn stuk, en kan zich zeiven en an-
deren niet helpen.