Boekgegevens
Titel: Lessen over de gezellige welvoegelijkheid voor jongelieden
Auteur: Dolz, Johann Christian
Uitgave: Zutphen: H.C.A. Thieme, 1820
Opmerking: Vert. van : Anstandslehre für die Jugend
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 1024 G 33
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205973
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Duitse letterkunde
Trefwoord: Vertalingen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Lessen over de gezellige welvoegelijkheid voor jongelieden
Vorige scan Volgende scanScanned page
( 174 )
vallen. Het vragen in het algemeen verbiedt
de welvoegelijkheid niet, bijzonder wanneer
•wij niet uit bloote nieuwsgierigheid vragen
opwerpen, maar als wij veeleer daarbij het
oogmerk hebben, om ons. te laten onderrig-
ten, en indien wij deze vragen met beschei-
denheid doen. Dan de prater vraagt niet
met oogmerk om onderrigt te worden, maar
slechts om te vragen. Van hem geldt dan,
wat het spreekwoord zegt: etn gek kan
meer vragen, dan tien wijzen kunnen beant-
woorden. Indien onze gesprekken bij een
ander wezenlijk belang zullen verwekken,
dan moeten wij verscheidenheid in dezelve
weten te brengen. Tot de bekwaamheid ora
goed en aangenaam te onderhouden, worden
bijna al de eigenschappen, die § 8 enz. als
voorwaarden van een welvoegelijk gedrag
opgeteld zijn, in meerderen of minderen
graad vereischt. In vele, doch niet in alle
gevallen, is het zelfs betamelijk, wanneet
wy met iemand spreken, en een derde er
bijkomt, voor wien het gezegde belangrijk
zijn kan, denzelven kortelijk met den zamen-
hang daarvan bekend, te maken. Opg.