Boekgegevens
Titel: Herinnering aan Petrus de Raadt
Auteur: Kramers, J.H.
Uitgave: Rotterdam: Kramers, 1863
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 674 D 42
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205848
Onderwerp: Pedagogiek: opvoeding binnen opvoedingsinstellingen
Trefwoord: 1800-1900, Pedagogen, Bibliografieën (vorm), Raadt, Petrus de
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Herinnering aan Petrus de Raadt
Vorige scan Volgende scanScanned page
rike zaak moei liaar eigen plaats liebben, eik
werk zijn eigen tijd; stilstand brengt achternit-
gang; het zoeken van gebreken is de eerste voor-
waarde tot verbetermg; geen organisatie loopt
van zelf goed, ze moet even als een nurwerk
door den meester geregeld worden.
Bij het onderwijs had hij tot stelregel : non
nmlta sed multum"; al het geleerde moet // on-
wrikbaar het eigendom blijven des leerlings";
het moet „ overgaan in suocum et sanguinem."
Vandaar dat hij veel rekenschap liet geven van
het geleerde, dat hij veel liet repeteren en van
buiten leeren. Het onderwijs mögt daarom toch
niet in iets werktuigelijks ontaarden; het moest
de eigen werkzaamheid des leerlings opwekken,
het moest hem doen denken, en - ten slotte -
het geleerde of het gedachte in gepaste bewoor-
dingen doen uitdrukken.