Boekgegevens
Titel: Herinnering aan Petrus de Raadt
Auteur: Kramers, J.H.
Uitgave: Rotterdam: Kramers, 1863
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 674 D 42
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205848
Onderwerp: Pedagogiek: opvoeding binnen opvoedingsinstellingen
Trefwoord: 1800-1900, Pedagogen, Bibliografieën (vorm), Raadt, Petrus de
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Herinnering aan Petrus de Raadt
Vorige scan Volgende scanScanned page
130
naar, de absoluut uoodzakelijke te vinden, en erkennen
die in de genetische. Het //variis modis bene fit"
verleidt ons niet tot onzekerheid en rondtasten bij het
geven van onderwijs. Integendeel elk onzer onderwijzers
moet het als een eersten pligt beschouwen, den gang der
les, die hij geven zal, vooruit wel te overwegen; en als
een tweeden, naauwkeurig onderzoek te doen naar het
resultaat.
p.) 7Ae blz. 46.
Dr. NABER bragt laatstelijk nog daarop weder de aan-
dacht in zijn behartigenswaardig opstel in dc //de CJids'
voor Januarij 1863.
q.) Zie blz. 46.
Zie Nederlandsche Spectator" voor 1802, blz. 15(').
/•.) Zie blz. 54.
Het kon natuurlijk niet met zijne theorie strooken,
dat de mensch in den paedagoog moet opgaan; maar
zijn karakter helde daartoe over en ik geloof, dat hij
mij diep heeft willen inprenten: de taak des Bestuur-
ders vau een Huis van Opvoeding eiseht den geheelen
mensch.