Boekgegevens
Titel: Herinnering aan Petrus de Raadt
Auteur: Kramers, J.H.
Uitgave: Rotterdam: Kramers, 1863
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 674 D 42
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205848
Onderwerp: Pedagogiek: opvoeding binnen opvoedingsinstellingen
Trefwoord: 1800-1900, Pedagogen, Bibliografieën (vorm), Raadt, Petrus de
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Herinnering aan Petrus de Raadt
Vorige scan Volgende scanScanned page
100
eene betere orde van zaken, die echter nog vele jaren
zal kosten eer zij geheel zal tot stand gekomen zijn.
De heer okay zeide ook nog de observatie gemaakt
te hebben, dat de Duitsche educatie theoretische, de
Engelsche praktische menschen vormde; als ik in het
midden bragt of niet welligt do a erschillende rigting der
beide natiën veeleer oorzaak dan gevolg moesten gezegd
worden van de verschillende stelsels van educatie, begreep
hij, neen, want dat hij veel Engelsche jonge lieden van
Pestalozzi en Fellenberg had zien terugkeeren, die in
zulke theoretische menschen veranderd waren.
Den S""' Julij kwam de heer hassam mij wederom
afhalen, om de National school te gaan zien, die zich
bevindt in the Sanctuary, in Westminster. Deze is de
voornaamste van alle die den catechismus der established
church uitsluitend onderwijzen, en maakt dus den tegen-
hanger tot de school in de Boroughroad, die de voor-
naamste is van de British and Foreign schoolsociety.
Tot mijn groot leed was hier vacaiitie. Wij verkregen
evenwel toegang tot het lokaal, en vonden dit ruim en
luchtig, de banken vormen groote vierkanten; eigenllijke
schrijftafels herinner ik mij niet gezien te hebben. Terwijl
ik hier met een ondermeester sprak , was intusschen een
ander naar boven gegaan, waarschijnlijk om te zeggen,
dat een paar vreemden in de school waren, en deze
kwam nu om te zeggen dat wij bij den headmaster
gewacht werden. Toen wij binnen kwamen stond niet
alleen de man niet op, (dit schijnt weinig de gewoonte
te zijn), maar hij ging ook voort met den brief, dien
hij in de hand hield te lezen en toe te vouwen; zoodat