Boekgegevens
Titel: Kijkjes in de historie: voor de hoogste klasse en de bibliotheek der lagere school
Auteur: Bosman, J.M.H.
Uitgave: Meppel: H. ten Brink, 1894
2e herz. en gew. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 2192
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205733
Onderwerp: Communicatiewetenschap: lezen
Trefwoord: Lezen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Kijkjes in de historie: voor de hoogste klasse en de bibliotheek der lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
VOORBERICHT.
Wü men, dat de leerlingen irerkelijh hel(t)i() stellen
in hetgeen, xij lexen, dan moet coor de leesstof de ver-
halende vorm gekoxen worden. Besclirijringen laten hen
in den regel, hespiegeVoigen InjnM xonder uitxonderi)ig
volmaalt onverschillig. Knapen en meisjes intussehen van
12 tot 14 jaren kumien, of liever, mogen niet meer hexig
gehouden icorden met ki mier verhalen. Hun heUingstelling
xal nmchtig worden verhoogd, minneer xij n-eten, dat
hetgeen hun verhaald wordt., werkelijk is gesehieti, altham
een historiseken of cnltnnr-historischen aehtergro)id heeft.
Met het oog op bovenstaande stellingen is dit boekje
geschreven. De inhoud is genomen nit de Histoire anec-
dotique en wel grootendeeh uit die van onxen tijd.
Moge het hxe)i der ^,Hi.st. Kijkjes" bj velen den lust
opwekken om meer te iceten van de besproken personen en