Boekgegevens
Titel: A, B-boek
Deel: 2
Auteur: Haanstra, Wybrandus
Uitgave: Leiden: Marie de Bock-Hardenberg, 189-? *
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 4304
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205698
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   A, B-boek
Vorige scanScanned page
De.„groote" en „raoeielijke" woorden eerst als klank-dictée te
behandelen, 't geen tweemaal zoo oefenend is, als 't lezen uit het
boek, en klassikaal uitstekend gaat:
Voorbeeld: pag 1. Schrijf op dat gebrom van bij. ook die
brommer van maal, en die klinkende van al (B M A = b m a). Maak
er een woordje van, „bam".
Zet er nog zoo'n woordje naast. Veeg de a uit; zet er een o
voor. Wat staat er nu? Ik zal de klok er bij teekenen (oj) 't bord),
gij op de lei.
Schrijf het eei'ste woordje nog eens („bam").
Nu moet de laatste van oor er nog bij, r. Maak er een woordje
van, („bram = Bram"), en teeken den jongen er maar naast.
Voorbeeld: 2 „luister".
Maak een woordje van deze letters: r, s, t, e.
Maak twee woordjes van ui en de eerst van la; (uil en lui).
Maak nu één groot woörd van het tweede en het eei'ste. („lui-
ster = Luister").
Of: Wie kan dit woord lezen: Luister?
Het nut van het klank-dictée boven 't lezen uit het boekje is,
dat zaak en teeken nog eens voorafgaan, — en dat de kinderen
zich dubbel inspannen.
Het voordeel van leeslesjes bij „beeldschrift is, dat een kind al
gauw zoekt te lezen, wat er naast staat.
W. H.
stoomdruk van Mulder, Leiden.
^tcuj^-i.f.tiiiililW'^'MWr.^w.
Jf