Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
,1'
92
cents, 39 X 41 pennen, 29 X 31 L, ook eens met 24
X 26 ap])els. Nu wordt de regel gevonden en door de
leerlingen met behulp van den onderwijzer in woorden
gebracht:
„Verschillen de twee factoren eener vermenigvuldiging
twee, dan is het product gelijk aan het vierkant van het
middengetal verminderd met 1."
Uitbreiding om 69 X 71 bv.:
a. 70 X 71 ; 69 X 72; GdV^ X 71; 69 X iVj.,.
h. 6,9 X 71; 69 X 7,1; 6,8 X 71; 69 X 7,33.
(7,1 + 0,25) enz.
c. 6,9 X 7,1; 6,9 x 7,2; 6,8 X 7,1;
d. 1006,9 X 7.1; 6,9 X 2007,1.
Verdere uitbreiding van onzen regel:
48 X 52 = 502 — 4.
Behandeling en uitbreiding als voren:
47 X 53 = 502 _ 9_
Idem. Wat is meer 49 X 51, 48 X 52 of 47 X 50?
Uit de vele regels putte men den algemeenen regel.
Vooral moet ter bevestiging 64 x 66 = 65 X 65
— 1 behandeld worden, waarbij 65 X 65 gevonden wordt
door daarvoor te berekenen 6x7 honderdtallen + 25.
Ook kan gemakkelijk uit 89 X 91 den regel voor 8,9
X 9,1, 7'2 X 8i'2, 5% X 6'/4 gevonden worden.
Vlug moet nu het antwoord gegeven kunnen worden op
vragen als: „wat is het verschil tusschen 66 X 74 en
76 X 84 door alleen het verschil te zoeken tusschen 802
en 702. Ditzelfde wordt ook gedaan met 65^ en 75^,
39 X 61 en 502 gnz.