Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
Iii
90
aanschouwelijk gemaakte af te leiden 60 X 70 c. 5 X
5 c. of 6 X 7 gld. -h 5 X ó c.
Een der leerlingen beproeve hetzelfde geleidelijk te ver-
tellen met 63 X 63 kruisjes, grammen enz.
Een ander doet het met 25 X ^5 c. llij krijgt 2 X
3 gld. + 23 c. Enz.
Eenige vermenigvuldigingen worden met de uitkomsten
op 't bord geschreven, waartusscben de vormen 6X7 gld.
+ 5 X 5 c. komen te staan; aldus:
65 X 65 ets. = 6X7 gld. 5 X 5 c. = 4225 ets.
45 X 45 L. =4X5 HL. + 5 X 5 L. = 2025 L.
e. m. a.
Hieruit wordt de regel gezocht, die opgeteekend en toe-
gepast wordt. Ook becijferen de leerlingen deze vermenig-
vuldigingen eens ter vergelijking en — om alle sleur te
voorkomen —• moet de regel af en toe eens verklaard
worden.
Nu kunnen naar dezen regel andere vermenigvuldigingen
als toepassingen uitgevoerd worden:
a. 105 x 105; 135 x 135; 195 x 195; 265 x 265.
b. 64 X 65; 67'2 X 65; 75 X 65 = 10 X 65 + 4225.
c 64 x 66; 74'/2 x
d. 6,5 X 65; 650 X 65; 651 X 65; 65,1 X 65; 75 X 7,5.
e. 6,3 X 65; 75 X 7,2.
/. 12,5 X 12,5; 3,5 X 3,5.
g. i2v2 x i2v2; 3v2 x 3'/2 =3x4+ i/i-
Voor g wordt uitgegaan van /. Deze regel kan natuur-
lijk ook rechtstreeks gevonden worden als bij 35 X 35.
h. Samenstelling met andere hoofdbewerkingen.