Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
89
omdat wel de verwisseling bij geheele, maar niet bij ge-
broken getallen bewezen is. Heeft men dit laatste echter
gedaan, dan is er weinig bezwaar tegen.
Behalve deze uitgebreide stof voor het zesde leerjaar,
waarbij vooral de „merkwaardige" getallen 125, 375, 625,
875, 3331/3, 6662/3 enz. eene zeer voorname rol spelen,
evenals 25, 75 enz. in vorige leerjaren, voegen we hierbij
nog eenige gemakkelijke en aardige berekeningen, die mede
van veel nut zijn:
I. 65 X 65 cents is 6 X 7 gld. en 25 ets.
"Voorbereiding: „Hoe berekent ge 65 X 65 cents?"
Hierop geven de leerlingen eenige manieren, behalve na-
tuurlijk de aangegevene, die onbekend is. "VVij zullen eene
andere manier zoeken :
Hoeveel cents zijn er in 60 doosjes, elk met 60 ets.?
Antw.: 60 X 60 ets.
// // // // « 65 doosjes, elk met 60 ets.?
60 X 60 ets. + 5 X 60 ets.
Tn 60 van de 65 doosjes leggen we nog 5 ets.
Hoeveel en welke doosjes hebben we nu ?
60 doosjes met 65 ets. en 5 doosjes met 60 ets. Schrijft
het aantal centen eens als boven op uwe lei. Het is: 60
X 60 c. + 5 X 60 c. + 60 X 5 c.
Nu doen we in de 5 doosjes met 60 ets. nog 5 ets.
Hoe staat het nu met onze doosjes? "We hebben 65
doosjes met 65 ets. Schrijft het aantal centen maar weer
op als boven. Dus: 60 X 60 c. + 5 X 60 c. + 60 X
5 c. + 5 X 5 c.
Gemakkelijk is nu uit het vroeger geleerde en nog eens