Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
83
4. R R E U K E N.
't Vijfde en zesde leerjaar.
Voor de aanseliouwelijke behandeling, de voorstelling en
herleiding der volgende breuken zie men de vorige hoofd-
stukken. Verder werke men met vijfden en tienden, als
dit gedaan is bij helften en vierden, helften en zesden en
derden en zesden. Hierna komen negenden, achtsten en
zevenden aan de beurt, doch, terwijl veel met vijfden en
tienden moet worden gerekend, kan de behandeling met de
volgende breuken kort zijn, omdat ze in de praktijk weinig
voorkomen en ze voor het hoofdrekenen ook niet meer
waarde hebben dan de vorige breuken. Deze leveren dus
stof in overvloed. Vijfden en tienden moeten, omdat ze
bij de tiendeelige getallen en bij de berekeningen over het
Metriek stelsel veel voorkomen, goed bewerkt worden.
Vóór den overgang van de gewone tot de tiendeelige
breuken beschouwe men 71 dM. als 7 M. en 1 dM., schrijve
de 7 en 1 gewoon naast elkander met beide namen er boven.
Is één naam ook voldoende? M. alleen ook? Kan die M.
er ook onder staan? Er ook achter? Neen, óf we moeten
afspreken, dat die M. bij de 7 behoort. Zouden we dat
ook kunnen door te schrijven $1 M. ? Wie weet een ander
teeken? En de leerlingen komen met goede en verkeerde
aan. Misschien ook met de komma. Zoo niet, dan merke
de onderwijzer op , dat de komma als decimaalteeken aan-
genomen is. Is 7,1 M. een geheel aantal M.? Neen, een
gebroken aantal. Hierna 43 cents, 173 dL. of cL., G.,
DG. of HG., waarna deze getallen op verschillende manieren
6*