Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
81
voorstelling van den koop te vormen. Zegt liij: „371/2 M.
kost / 243%, dus 121/2 M. het 3" deel van 243% of
ƒ 81% en 100 M. dus 8 X / 8II/4 = / 650 en 1
M. f 61*2," dan eerst kan de onderwijzer tevreden zijn,
want den valt het verschil tusschen die twee deelingen vol-
doende in 't oog.
Combinaties met optelling en aftrekking zoeke de onder-
wijzer veel. Wil hij bijv. een vraagstukje geven, als 't
volgende, dan is daartegen zelfs geen bezwaar:
„Ken land, 641/2 M. lang en 50 M. breed, wordt ver-
kocht ïl f 98 de Are met 10 opcenten. Hoeveel o])centen
moeten betaald worden ?"
Hierbij moet dan weer het gebruik van een stukje papier
veroorloofd zijn, om een paar getallen aan te teekenen.
Omslachtige redacties vermijde men echter. Deze leiden
nf en doen niet het minste nut.
V e r h O u d i n g s (1 e e 1 i n g.
a. 200 : 100; 600 : 100;
b. 800 : 200; 900 : 300;
t'. a cn b met resten.
(l. 900 : 98; 800 : 195; 700 : 290;
e. 500 : 104; 700 : 106;
/. 900 : 98% ; 800 : 195%.
g. 500 : 104%; 700 : 106%;
h 700 : 50; 600 : 150; 900 : 250.
i. 700 : 25, 806 : 25,
j. 750 : 25, 875 : 25, 463 : 25.
h. 693 (700 - 7) : 25.
l. 800 : 125, 963 : 175, 758% : 175.