Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
79
kinderen anders meenen, dat men alleen zeer dicht bij 40
moet blijven voor 't hoofdrekenen.
Op dezelfde wijze als bij den vermenigvuldiger 10, be-
handele men 100. Daarna wordt hier omheen gewerkt,
vooral voor 50, 20, 25, 75, 12V2, 871/2 enz. „Wat moet
men na een jaar betalen voor 't leenen van f 88, als
overeengekomen is, dat van eiken gulden 4 ets. moet worden
betaald?" Van / 100 - 400 cts.; van ƒ I2V2 — 50 cts.;
van ƒ 871/2 — 350 ets; van f 1/2 — 2 cts.; van ƒ 88
— 352 c.
Men bepale zich bij deze manier, die de kinderen zelf
licht vinden, omdat nu de behandeling dier getallen alleeti
plaats heeft.
Later geve men dergelijke op verscliillende manieren op
te lossen, maar alleen bij wijze van herhaling. De ant-
woorden zijn iiierboven kort, maar moeten door de leerlin-
gen in ronde zinnen gegeven worden.
UITBREIDING DER DEELING.
Verdeelingsdeeling. (Zie blz. 74.)
Deeling door 10. 780 : 10 (van elk der 78 dubb. krijgt
ieder der 10 jongens 1 cent. Ook 780 e. 10 hoo])jes
van 78 ets.
a. 780 : 10, 785 : 10, 780 : 10; den regel opsporen
en bewijzen.
b. Deelen door 5.