Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
81
Eene uitbreiding worde gegeven door het aantal L. melk
van 16 dagen b.v. te berekenen, als. per dag door eene koe
24''2 Ti. wordt gegeven. Deze opgave te berekenen, door
2X8 dagen te nemen. Hiervoor vele opgaven!
Nu make men den vermenigvuldiger gebroken:
4','2 X 37 M.; 7"b X 126 cents; X 84 cents.
Allerlei manieren. Ook verzwaring door 7 "2 X 84^2
te nemen, vooral als het vermenigvuldigtal geschikt is,
hierbij b.v. 29 »2 M., als '.'2 M. minder dan 30. ïe
moeielijk zijn deze opgaven voor 't 5® leerjaar niet, als
maar weer vrijheid gegeven wordt, als maar gebruik van
papier gemaakt wordt. Zelfs kunnen ze in vele scholen in
't laatst van 't 4° leerjaar gegeven worden.
Nu wordt de vermenigvuldiger grooter dan 10.
Met opzet hebben we hiermee bij 't hoofdrekenen lang
gewacht, hoewel de bewerkingen hierbij zoo gemakkelijk
zijn. Men heeft maar eene O achter 't vermenigvuldigtal
te plaatsen. Maar juist daarom stelden we dit geval zoo
lang uit. Nu immers zetten we de poort open voor 't
hoofdrekenen zonder voorstelling der hoeveelheden. Zeker,
dit kan nog wel, maar de kinderen weten maar al te gauw,
dat ze gemakkelijker doen door dien eenvoudigen regel
zonder uitzondering te gebruiken. Wij zouden dan ook '
Hever bij 't hoofdrekenen in het 4" en 't begin van 't 5"
leerjaar vermenigvuldigingen geven als 62/3 X 48''2 KG.
rijst, op eenige manieren, dan 10 X of 20 X 47 cents.
Hier hebben we dus nogmaals dat groote verschil tusschen
hoofdrekenen en cijferen.