Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
I'
74
o. 8 X 25, 8 X 26, 8 X 29;
p. 8 X 28, 8 X 22, 8 X 123, 8 X 120;
q. O X 200; 5 X ^ X 193;
A 5 X 20, 5 X 120, 5 X 123, 5 X 119-
Opmeikiiig: de vermeuigvuldiger blijft minder dan 10.
Eenige verd. deelingen:
a. 400 : 2; 900 : 3; 700 : 7.
b. 420 : 2; 960 : 3; 735 : 7.
c. Dezelfde met resten.
d. 500 : 2; 700 : 3; 800 : 7.
e. 200 : 3; 400 : 5; 700 : 9 op versehillende manie-
ren: nl. 200 L. : 3 = 20 DL. : 3 enz. of als 2 X
100 L. : 3. Blijft er eene rest, dan mag die (dit is
geleerd) ook verdeeld worden, als de breuken nl. bekend
zijn, dus 500 L. : 6 = (5 X 96 L. + 20 L.) : 6 =
5 X 16 Ti. + 3^3 L = 83^3 L.
f. 700 : 4; 800 : 5 (verseli. manieren).
g. 210 : 8; 320 : 4.
h. 736 : 8; 396 : 6. Ook met resten.
Hierna uitbreiding der vermenigvuldiging, nl. door eerst
den vermenigvuldiger geheel te laten en het vermenigvul-
digtal als een gebroken getal te geven. Dit behoeft weinig
beoefening: 2 X 137V2; » X 103^/6. De volgorde is ge-
heel willekeurig, omdat het eene eenvoudige samenvatting
van reeds geleerde hoofdbewerkingen is. De gewone vari-
atiën worden hierbij in acht genomen, nl.:
a. 4 X 1971/2 = 4 X 200 — 10.
b. 5 X 1195/e = 5 X 120 -
c. 8 X 122% = 8 X 125 — 8 X
d. 4 X 1371/2 = 4 X 150 — 50.