Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
72
De bewerkingen met de getallen onder 100 moeten in
zooverre nog eens herhaald worden, dat de „merkwaar-
dige" getallen 25, 50, 75, 2V2, 121/2, 62'/s,
87% 331/3, 662/3, I62/3, 8I/3, enz. in 't volle licht komen.
Die moet de leerling goed kennen. Het is namelijk ons
plan, de vermenigvuldigingen beneden 1000 met geheele
getallen tamelijk vlug af te bandelen, ten eerste voor de
beperking, opdat men het eind kunne bereiken, en ten
tweede, omdat we die bewerkingen herhalen bij de gebro-
ken getallen, waar ze telkens gebruikt moeten worden.
Behandelt men nu op elke hoofdrekenles over deze ver-
menigvuldiging een kwartier lang eerst de optelling en af-
trekking beneden 1000, maar nu met gebroken getallen,
en daarna een half uur bv. deze vermenigvuldigingen, dan
kunnen we ons eerst bepalen tot deze bewerking met ge-
heele getallen, om daarna eenige gemakkelijke deelingen
uit te voeren, welke we noodig hebben voor 't vermenigv.
met bovengenoemde gebroken getallen vooral.
We willen nl, al spoedig den prijs van 33^3 M. lint u
9 ets. berekenen. Dit is gemakkelijk, omdat 100 M. /' 9
kost en we reeds het derde deel van ƒ 9 hebben leeren
berekenen. Maar is de prijs nu 8 ets. per M., dan hebben
we toch eenvoudige deelingen noodig.
Daarvoor nu bevelen we dezen gang aan:
a. Herhalingen der aftrekkingen en optelling, maar nu
met gebroken getallen, voor zoover de gewone breuken
(•■ j, "I3, " 4 en •'/g) bekend zijn; dit tegelijk met
vermenigvuldigingen met geheele getallen (beneden 1000);
b. deeling met kleine deelers (geheele getallen); c. eindelijk
herhaling en uitbreiding der vermenigvuldiging ook met
gebroken getallen.