Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
67
ven van een geheel verhaal aan enz. Neen, laat het kind
zelf werken, dan begint het van zelf te spreken en die
taal moet nauwlettend verbeterd worden.
Verdeelingsdeeling
a. 70 e. = . . X 10 c.;
h. 90 c. : 20 e., 30 c., 40 e., 50 e. enz.
c. 't Zelfde met resten in tientallen en eenheden.
(1. Deeling door 5 en 2 als deelen van 10.
e. Deelen door 5 en 2 als tiendedeelen van 50 en 20;
/. Deeling door 5 en 2 op twee manieren. Tafel van 5 en 2.
g. Deeling door 49, 9, 19 enz.
h. Reehtstreeksehe deeling door 9 uit 90 en 45. Tafel van 9.
Bedoeld wordt: 1 X 9 = 2 X 9 = 18 enz.
en niet 9 X 1 = 9, 9 X 2 = 18.
i. Deeling door 48, 38, 28, 18 en 8 (uit 50; 40 enz).
j. Deeling door 18 uit 9, door 38 uit 19 en 2. enz.
k. Deeling door 25 uit 50, 15 uit 30, 35 uit 70.
l. Deeling door 24 en 23 enz.
m. Deeling door 26, 27, 51; 52, 53; 21, 22; 31, 32
enz. uit 25, 50, 20, 30 enz.
n. Deeling door 4 op verschillende manieren. Vooral
rechtstreeks uit 40 en 80. Evenzoo door 3, 6, 7,
11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 enz.
3. BREUKEN.
Vierde leerjaar.
Hiervoor wordt hoofdstuk IV van de leerstof herhaald en
uitgebreid over de getallen tot 100. Men lette nu vooral