Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
mmnt mnj fo-,'.
^MSTHItDAU ' i
-—---
I.
Het wezen van het hoofdrekenen.
Er bestaat nog al vrij wat verscliil in opvatting van dit
rekenen. Visser verdeelt in zijn „Aard en Roeping van
de volksscliool" het rekenen in aanschouwelijk rekenen.,
lioofdrekenen en cijferen, terwijl Mout in „üe Aanvangs-
klasse" spreekt van aanschouwelijk rekenen, hoofdrekenen en
schriftelijk rekenen, welke laatste verdeeling ook voorkomt
in Kooning's ,,])e Scliool", terwijl deze een paar bladzijden
verder spreekt van cijferoefenlngen, er daar klaarblijkelijk
mee bedoelende 't schriftelijk bewerken van rekenvoorstel-
letjes zonder de beredeneering op te schrijven, m. a. w. het
achtereenvolgens opschrijven dtr in het gegeven voorstel-
letje noodige becijferingen. Een ander spreekt in een voor-
bericht niet van eene verdeeling, maar geeft eerst bewer-
kingen met onbenoemde getallen en later met benoemde.
Hij wenscht eerst de regels te geven en te bewijzen, in
plaats van die door vele aan.schouwingen te laten vinden,
om ze daarna in toepassing te brengen.
Raadersma Iaat ons ook onbevredigd, bij het zoeken naar
eene scherpe onderscheiding in het rekenen. In zijn voor-