Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
62
van die van 7 — 10 X 7, 9 X 7 en 8 X 7; verder
10 X 8, 9 X X 8 en 7 X 8 en 10 X 9,
9 X 9, 6 X 9, 8 X 9 en 7 X 9- volgorde is
ïueteen aangegeven : Zoo ontstaan ze uit elkander. Verder
moet er vooral op gelet worden, dat 8 X 9 en 9 X 8
gelijk zijn. Zoo kunnen namelijk ook producten als 7 X 9
gemakkelijk geleerd worden. Immers 9X7 volgt licht
uit 10 X 7, maar 7X9 niet zoo gemakkelijk uit 10 X 9.
Bij verwi.sseüng krijgt men dus gemakkelijker 7 X 9.
Laat men dit product dan nog ontstaan uit 5X9 en
ten overvloede uit 7 X 10, dan zijn die vrij lastige pro-
ducten voldoende aanschouwd. Men late dan de tafel flink
van buiten leeren. En nu kunnen al de vermenigvuldigin-
gen uitgevoerd worden.
Bij 6 keer neme men eerst 2 X > daarna 3 keer of
omgekeerd en later in eens 6 keer. Ook soms 5 keer en
1 keer. Zoo wordt gemakkelijk op allerlei wijze berekend,
zonder nadere aanschouwing, hoeveel centen 18 stuivers
zijn, als 2 minder dan 20 stuivers, als 10 + 8 st., als 2
X 9 stuivers, als 9 X 2 st. = 9 dubb.. als 3X6 st.
en 6 X st, als 5 X 18 cents — 10 X 9 ets. Deze
berekeningen op eenige manieren worden alleen als herha-
lingen gegeven.
D. DEELING. \. Verdeelingsdeeling,
A. De tafels van 2, 3, 4 en 5 zijn volledig gebruikt
bij de deelingen van de getallen beneden 50. (We bedoelen
hier de tafels 2X2 = 4.; 2 X = «^ 2 X 4 enz,
niet 2X2=4, 3X2 = 6, 4 X ^ enz.) De vol-
gende deelingen door 2, 3, 4 en 5 zijn dus uitbreidingen.