Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
57
DE GETALLEN VAN 1 TOT 100.
Men zie voor de aanschouwingen, de voorstellingen en
benoeming der hoeveelheden van 50 tot 100 hoofdstuk TV,
waar omtrent de schrijfwijze in cijfers ook eene aanwijzing
voorkomt.
De aanschouwingsmiddelen zijn weer dezelfde, maar worden
na eenige oefeningen met getallen beneden 100 met die
vermeerderd, welke 100 als collectieve eenheid voorstellen
(gulden, tien bosjes van tien stokjes tot één bosje samen-
gebonden, een M. als 100 cM., de DM. als 100 dM. en
de HM. als 100 M., de L. als 100 cL., een vierkante
dM. fan papier, voorstellende 100 cM.^, een laagje, zoo
groot als tien balkjes van 1 dM. lengte, 1 cM. hoogte en
breedte, de DL. als 100 dL. en de HL. als 100 Ti., de
KG. als 100 DG., van zand in een zakje.
De meeste dezer leermiddelen zijn door den heer Peere-
bonm te Wageningen als Critas' leermiddelen in den handel
gebracht en kosten weinig; andere zijn gemakkelijk te
vervaardigen.
Het tel raam en de rckenkast kunnen natuurlijk ook dienst
doen, maar niet in de allereerste plaats, omdat ze in doel-
matigheid achter moeten staan bij de stokjes, tot bosjes
samengebonden, de vierkantjes en de blokjes, vooral ook,
omdat de leerlingen hiervan elk voorzien kunnen zijn.
Verder kunnen, altijd na eenige behandeling met kleinere
getallen, ook teekeningen gemaakt worden , waarin de hon-
derd streepjes, kruisjes enz. dan door omlijning als één
geheel moeten worden voorgesteld.