Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
62
andere wijze, n.1, bij 16 : IV,, make men van 16 bladen
jjapier uit volgeschreven schrijfboeken halven, eerst alleen
door ze te vouwen. Hoeveel halven? Hoeveel moet ik
nemen, om 11/2 blad te hebben. "We snijden één blad
midden door en leggen dat bij een heel, maar in tweeën
gevouwen. Hoeveel halven ook weer? We herhalen dit
en moeten telkens -3 halve bladen van de 33 halve bladen
afnemen. Dit kan tien keer, terwijl er twee halven of een
heel blad overblijft. Meer aanschouwingeTi met andere voor-
werpen en met teekeningen. Hierna onderzoek nanr de
voorstellingen.
Toepassing: „Hoeveel doosjes lucifers van cent kan
ik bekomen voor 18 cents? voor 24 cents? voor l'J'/2 ets.?
De onderwijzer doe weer grepen, maar wissele vooral
bepaalde hoeveelheden centen in halve stuivers, guldens in
rijksdaalders, dubbeltjes in kwartjes.
48 : 62/3 (uit
d. 36 : 71/2 (op de manier
als bo.ven uit 2 1/2)1 even-
zoo 48 : 121/2; 50 : 171/2;
30 : 4'/2; (uit 30 : 11/,).
Naar verkiezing te ver-
meerderen.
40 : 91/2 (uit 10).
18,1/2 enz. (uit 20).
50
371
/. 45
50
ff. 45
35
'41/2 (uit 5).
131/2 (uit 15).
101/2 (uit 10).
111/,.
50 : 131/3 (uit 31'3.)
30 : 82/3 (uit 12/3).
Als c.
30 : 82/3; 50 : 171/3.
362/3 : 92/3.
37 : 142/3 (uit Ié).
24 : 51/3 (uit 6).
49 : 121/3 (uit 10).
501/3 : 212/3 (uit 20).