Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
55
P,.
V e rlï O n (1 i n gs (1 O e 1 i n g.
J)eze lieeft meer waarde als leerstof voor dit leerjaar (de
eerste helft van "t derde) en is geene herhaling van 't
vroeger geleerde, zooals de verdeelingsdeeling. liet eerste
geva! 15 : (hoeveel halve centen krijgen we voor 15
heele b,v.) is eene gewone herleiding.
Eveneens
Deelen door£ ' ^ (uit 10).
Hoe knip ik touwtjes van
dM. van 40, 25, 32,
87''.
a.
1). Deelen door 12' . (de lielft
van 25, 7' ., ('t deel van
30 of de" helft van 15),
1712 (de helft van 35),
22*;2- Herder van:
241/0 als de helft van 4ü.
231/
/2 " ''
211/2 '/ '/
enz. tot IV'
I
van 3.
// tt 47.
» // 43.
als de helft
16
(l(i
niet).
Deelen door 3V3 (uit 10).
Hoe knip ik touwtjes van
31,3 dM. van 40, 30, 27,
36^/3 dM.?
a-. Deelen door 1^3 (^t
deel van 10.)
Deelen door 6-/3 ('t 3e
deel van 20), I3I/3 (t 3« deel
van 40), I2/3 ft 3« deel van
5) enz. Verder van:
1013 als 't 3e deel van 49.
15


//
//
//
//
15
enz. tot -
van 2.
// tf H 47.
// V // 4().
als 't derde deel
Opmerking: de onde^rwijzer doe hieruit enkele grepen,
maar Merke dit niet met de leerlingen uit, want wie over
een steen kan stappen, kan het ook over een blokje hout
of kurk, ja, over een plasje.
c. Deeling door 1121 ^ ^2 enz. | Deeling door 11/3,1enz.
Dit geval is hiervoor behandeld , maar moet nu op eene