Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
54
Na verwisseling van den rijksdaalder in twee en een hal-
ven gulden (welk geldstuk al menigmaal genoemd is en
dus ook vertoond, bezien en vergeleken met andere) krijgen
we ter herhaling ook: „Acht M. laken kosten 15 rijks-
daalders en 101/2 gulden. Wat kost 1 M. laken?"
DEELING. A. Verdeelingsdeeling.
De gevallen
a. 47' , : 2, 5 enz. 361/3 : 3, 37 2 3 : 8, 142,3 : 5.
h. 3 : 17 : % 15 : : I3 enz.
zijn eigenlijk al behandeld. We denken er natuurlijk niet
aan, deze deelingen te leeren als omgekeerde vermenigvul-
digingen. Van vraagstukjes uitgaande, zijn we tevreden,
als de leerling het antwoord en de beredeneering kan geven
van het vraagstukje: „Wat kost 1 mandje pruimen als een
half mandje 14'z, ets. kost?" Zoo zijn eigenlijk ook reeds
bij de combinaties behandeld: c. 36 : ^Z,. (3 halve M.
katoen kosten 36 cents, wat kost 1 meter.?} Ter herhaling
kunnen we nu in vraagstukjes geven:
36 : li,, 45 : j 18 : 2,3, 21 ; 21:21/3.
Met de verdeelingsdeeling kan men hier niet verder gaan.
Vooral 3 : 0; 2 : 6; 2 : 4; 17 : 34; 16 : 48; 24 : 36; 6 : 9.