Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
50
den d.M. in drieën verdeelen en dan vooral nauwkeurig.
Na herleiding van geheelen tot kalven en derden, waarbij
men zorg drage nooit ineer dan vijftig deelen te krijgen,
en van hal ven en derden omgekeerd tot geheelen , verge-
lijke mttn een' halven M. met een' derden M., een h;df
potlood met een derde potlood enz.
O P T E L I N G.
llalven. Derden,
a. 18 + 141/2; + + 24 + 8^,3;
L + 471,2 + + 88.
I3 + I5I3; I6V3 +I4V3.
7^2 + 6 + 431,2 + 72-3 + 1/3; I3 + 28^/3;
^ + -/3 + 2413;
d. 71/2 +6V2; + 72/3 + 6 + I3; 9 + I3
4I'., + 231/. + 157. ; I + 28^'3.
versch. man. 72^ 91^ _{_ 28-/3.
813 + 151/3 + 713;
/. 312 + 31,+ 5I2 +51/2 32/3 + 182/3 + 6I3;
versch. man. 7^3 + I92/3 + 132/3.
10e schrijfwijze en I3 enz. behoeft voor 't hoofdreke-
nen niet geleerd te worden. Wil men dit echter wel, dan
spreekt men alleen maar af, dat eene helft als I 2 geschre-
ven wordt enz., maar houdt de woorden ,,noemer" en
,,teller" achterwege, evenals het waarom dezer v(jorstelling
in cijfers.