Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
• -
48 1 ji
\\ vraagstukken in bonte men geling daarover te geven. Wordt
de uitlegging dan telkens goed gegeven, dan behoeven we
niet verder te gaan. Later kan op dat verschil meer op-
zettelijk gewezen worden.
Voor de herhalingslessen zijn de volgende uitbreidingen
! zeer geschikt:
18+25—23 1 19 + 12 + 12 = 3X12 + 7.
35 — 17 — 15 I 2 X 18 -- 17.
17 + 32 _ 19 s 2 X 18 — 20.
18 + 27 — 2 X O
2X8 + 3X8. 5 X 9 — 4 X 9.
16 + 4 X 8. 3 X 12 — 2 X 12.
3X9 + 2X5 = 5X5 + 12. 12 X 3 - 3 X 8.
3 X 12 - 14.
(4 X 12) : 2 (verh. en verd.)
(3 X 16) : 2 idem.
(36 M. : 4) ä 5 gld.
2. B R E U K E X.
Derde leerjaar.
Op deugdelijke gronden 1 is in den laatsten tijd herhaal-
delijk aangetoond, waarom reeds vroeg met de behan-
deling van eenvoudige breuken kan en moet aangevangen
worden. We verwijzen hievoor i 1 naar de volgende werkjes: