Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
46
die in rijtjes van 10 liggen, gemakkelijk als vijftallen over-
zien. Voor centen stuivers inwisselen!
c. Deeling door 2. Opmerking als boven! Hoeveel
paren schoenen zijn 30 schoenen.
d. Deeling door 2 als 't tiende deel van 20. 4.5 centen
worden dan gelegd als 20 + 20 + 5, niet in afzonderlijke
tientallen, als bij c.
e. Deeling door 2 op twee manieren.
/. Deeling door 20, 30 en 40.
g. Deeling door 9 (1 minder dan 10.)
20 : 9 wordt dus aanschouwd en voorgesteld als:
• •••• •••• •
Zoo ook 30 : 9; 40 : 9 en 50 : 9.
Hierna 24 : 9; 32 : 9 enz. Eindelijk 27, 2S en 29 : 9;
36, 37, 38, 39 :9-, 45 tot 50 : 9.
Vlug moeten de kinderen zich de negentallen kunnen
voorstellen. Bij 28 : 9 krijgen we dus in stokjes;
IHM MIM
MIM IMI I
MMI Ml
De twee overblijvende worden naast de 8 gelegd, waar-
van 1 wat meer naar rechts komt te liggen. Deze handel-
wijze moet vooral door het kind onder de uitvoering en
daarna ook door voorstelling alleen uitgelegd worden.
Na de deelingen met 2, 5 en 9 kunnen de tafels (en
nu als 1 X 2, 2X2,3X2 enz.) herhaald worden.
Ze kunnen hier voor 't vaardig oplossen van dienst zijn,
doch men gebruike ze niet te gauw, opdat het kind aan-
schouwe en 't zich veelvuldig voorstelle.
li. Deeling door getallen, grooter dan 10. Alleen ge-