Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
45
stelle zicli niet tevreden, als de leerlingen na eenig
zoeken een gevraagd deel kunnen vinden, maar zette de
oefening voort, totdat het antwoord bijna onmiddellijk ge-
geven wordt. l)it is vooral liiervoor noodig, omdat de dee-
lingen met getallen boven .jO voor een groot deel uit de
vorige verklaard worden.
]). V e ril O u (1111 gsdeeliiig.
Het ligt niet in onze bedoeling de verdeelingsdeeling
juist geheel af te handelen. De gemakkelijkste gevallen
van de verhoudingsdeeling kunnen tusschen de bewerkingen
van het vorige hoofdstuk ingelaseht worden.
Gevallen: a. deeling door 10 met en zonder resten.
Aanschouwing: legt 40 vierkantjes (4 str.) Neemt er 10
af. Doet dit nog eens. Hoeveel keer hebt gij 10 vierkantjes
afgenomen. Doet het nog eens. Kunt gij het nog wel
eens doen? Hoeveel keer kunt ge nu 10 v. van 40 v.
afnemen? Herhaling met andere voorwerpen en ook met
teekeningen. Hierna de voorstelling zonder de aanschou-
wingsmiddelen. De toepassing in vraagstukjes met de be-
kende volgorde. Bij de vraag, hoeveel L. melk a 10 ets.
men voor <50 cents kan koojien, stellen de kinderen zich
voor, dat ze L. voor Jj koopen. Dan toch komt de uit-
komst (-3 keer) beter uit.
h. Deeling door 5. Hiervoor worden de voorwerpen,