Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
44
tallen op en de leerlingen schrijven die onder elkander op
de lei met het tweede en derde deel er achter. De rest
kan dan even verder af staan.
Eene geschikte herhaling vinden we in de deeling door
4, waarbij eerst door twee en daarna weer door 2 gedeeld
wordt. Evenzoo wordt nu door 6 gedeeld.
Legt 20 vierkantjes in 2 gelijke rijen. Nu van elke rij
weer 2 rijen. Hoe legt ge 36 stokjes in 4 gelijke rijen?
Hier behoeven we niet zoo zeer op de volgorde te letten,
want deze deelingen zijn reeds alle behandeld.
Deeling door 4.
a. 40 : 4; 42 : 4. 6. 44 : 4; 45 : 4; 49 : 4.
c. Herlialing van 8, 12, 9, 19 gedeeld door 4.
(l. 20 : 4; 24 : 4 (uit 20 : 4), 32 : 4 enz.
e. De deeling door 4 op twee manieren.
Hierna volgen deelingen door 5 en 10 (de laatste op 2
manieren), door 6 (rechtstreeks en daarna herhaling op 2
manieren), door 9 (eerst als 3X3, dan rechtstreeks),
door 8 (op eenige manieren) en eindelijk door 7 en, zoo
men het reeds noodig acht, door 11 tot 25.
Bij rechtstreeksche deeling door 6 groepeere men deze
deelingen om 30. Moeten alzoo 42 spelden door 6 meisjes
worden gedeeld, dan legge men 30 en 12 afzonderlijk.
Zoo handele men eveneens bij de overige deelers. Het kind
moet zonder moeite bij deeling door 8 de hoeveelheid
veertig zich als 8 rijtjes van 5 kunnen voorstellen:
• •••• I •••••
• •••• •••••
• •••• •••••
• •••• j •••••
• •••• I •••••