Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
VOORBERICHT.
In do eerste hoofdstukken van dit werkje is uitvoerig annge-
<;cven, waarin o. i. behoefte bestaat aan een dergelijk l)oekje.
We zullen daarover nu dan ook niet uitweiden.
Wel echter gevoelen we ons verplicht eene verklaring te geven
van het we] wat ongewone verschijnsel, dat er eene Handleiding
bij het rekenonderwijs verschijnt zonder rekenboekjes. Wc meenden
niet verder te moeten gaan dan de verdeeling der leerstof met op-
gave der typen alleen, het verder aan den onderwijzer overlatende
elke beweiking door aanschomoing, roonstelling, 7 laten, zoel-en
der regels, de loepassitiy en de herhaling tot het eigendom der
leerlingen te maken.
Dit hoeft een groot voordeel: immers, waar de onderwijzer
shiafs de gegeven voorstelletjes volgt, ontbreekt de levendigheid
veelal, bij hem en bij de kinderen.
Daarenboven kan de onderwijzer bij de lossen in het hoofdrekenen
boter zelf de voorstelletjes ter uitwerking der typen zoeken nnar
d<> hehoefte zijner klasse.
Voor op- en aanmerkingen houden wij ons beleefd aanbevolen.
B.